Hey mate,
how's Heineken doin'?
Zou Australië een hooiberg zijn, dan was een flesje Heineken de speld - 't is even zoeken. Wat wil je ook:
pas sinds begin 1999 is er 'down under' een eigen kantoor. 'Aussies' drinken nog (te) weinig Heineken, al kent
inmiddels wel 98% de naam. De grootste uitdaging van Heineken Australia: het marktaandeel in het premium
segment laten stijgen zoals de kangoeroe (het nationale symbool) zich voortbeweegt: met sprongen.
Meer waard
Tekst
Arno Verbaas
Tim Horan, een van de beste rugbyspelers van Australië, maakt de officiële aftrap voor de Rugby World Cup
Alleen je rugzak als reisgenoot en dan maar sjokken door kilometers
en kilometers 'outback' waar je urenlang geen sterveling tegenkomt.
Een 'backpacker', zo ongeveer moeten de pioniers van Heineken
Australia zich hebben gevoeld. Zet Heineken maar in de markt in een
land van gigantische afmetingen waar de bewoners apetrots zijn op
hun lokale biermerken. Een land dat pas in de jaren tachtig aarzelend
kennismaakte met Heineken, toen de eerste flesjes hun weg vonden
naar enkele verdwaalde distributeurs. Inmiddels is de verovering van
het continent begonnen vanuit het hoofdkwartier in Sydney en vier
kantoren in andere steden, verspreid over Australië. Om een idee te
geven van de afstanden: van Sydney aan de oostkust naar het kantoor
in Perth aan de westkust kost per auto vier dagen en nachten. Aan één
stuk door.
Heineken Australia mag dan een jonkie zijn in de internationale
biermarkt, de uitdaging is des te groter. Australië is een land met een
uitgesproken sterke biercultuur. "Aussies spugen niet in een lekker
biertje" zegt Willie Twomey, die twee jaar geleden als, jawel,
'backpacker' uit Ierland in Australië terechtkwam en nu als