Hoe smaakt bier? Hoppig, fruitig, bloemachtig of juist robuust - het kan allemaal. Smaakpanels van binnen en buiten Heineken maken smaak tot op zekere hoogte 'zichtbaar' en meetbaar, maar je kunt er eigenlijk nooit genoeg over zeggen. Vandaar dat ze bij de afdeling Corporate Sensory Evaluation (CSE), onderdeel van Research Development, altijd bezig zijn het onderzoek naar smaak verder te verbeteren. Minutieus Smaakcomponenten Tekst Arno Verbaas Over smaak valt wél te twisten Er wordt wat afgeproefd in Zoeterwoude. De 'corporate' bieren Heineken en Amstel natuurlijk, die over de hele wereld worden gebrouwen, maar ook lokale bieren uit bijvoorbeeld Thailand of Nigeria. CSE ondersteunt alle werkmaatschappijen, niet alleen door continu onderzoek te doen, maar ook door hen te ondersteunen in het zélf opzetten van de juiste voorwaarden daarvoor. Tineke Hoopman, Caroline Wolderling en Marieke Nijmeijer, scientists, zijn steeds op zoek naar nieuwe wegen die bij het onderzoek naar smaak kunnen worden bewandeld. "We zijn momenteel bijvoorbeeld druk bezig met het organiseren van workshops en ringtests voor de Heineken- vestigingen en werkmaatschappijen in binnen- en buitenland. Zij weten hoe hun eigen bieren moeten smaken en kunnen die dus straks nog beter beoordelen dan wij", vertelt Tineke, die als woordvoerder voor de afdeling optreedt. Gedegen onderzoek vraagt natuurlijk meer dan alleen denkwerk. Cok Dijkgraaf en Fer van der Vreede bereiden de verschillende tests voor, ontvangen de panelleden en zorgen elke dag dat iedere proever de juiste bieren krijgt gepresenteerd. Dagelijks, inderdaad. Het Corporate Brand Panel (CBP) bestaat uit zestig Heineken-medewerkers, onder wie de medewerkers van CSE en collega's van Support, IT en R&D. Van die zestig beoordelen er elke dag minstens twintig de kwaliteit van de binnen Heineken gebrouwen producten. Dat is overigens geen sinecure. Het panel moet onder meer dertig smaken en smaakafwijkingen uit het 'Beer Flavour Wheel' kunnen benoemen en op sterkte beoordelen. Eric Innemee houdt toezicht op de dagelijkse gang van zaken in de panels en is verantwoordelijk voor de training van leden van het CBP. Marieke en Fer trainen het zogenoemde Consumer Descriptive Panel (CDP). Dat bestaat uit zo'n 24 consumenten van buiten Tineke Hoopman de organisatie. Zij beschrijven minutieus de geur en smaak van allerlei bieren (ook van concurrenten) en beantwoorden zo de vraag waarom een bepaald bier in marktonderzoek lekkerder wordt gevonden dan een ander. Na de tests 'vertaalt' Eric de resultaten van de proeverijen naar opmerkingen waarmee werkmaatschappijen uit de voeten kunnen. "Het duurt minstens een half jaar voor je daadwerkelijk als bierproever aan de slag kunt", zegt hij. "En dan nog is het maar de vraag of je geschikt bent. Sommige mensen kunnen nu eenmaal beter smaken onderscheiden dan anderen." Juist op het gebied van de resultaten wil CSE de komende tijd de diepte in. Smaak tot in de kleinste nuances. "Elk panel is specifiek bedoeld voor het oplossen van een bepaalde vraag", weet Tineke. "Het CBP is sterk in smaakkwaliteit en het CDP in het beschrijven van de positieve kenmerken van smaak. Daarnaast willen we nu een panel dat tot in detail veranderingen in smaak kan aangeven. Je moet de smaak van bier namelijk zien als een opeenvolging van verschillende afzonderlijke smaken. Dit Flavor Research Panel (FRP) moet aangeven wat er aan die volgorde verandert tijdens bijvoorbeeld het bewaren van bier. Bovendien willen we hen niet alleen gereed product laten testen, maar ook grondstoffen en bijvoorbeeld wort. Zo leren we beter begrijpen hoe smaakafwijkingen ontstaan en hoe we ze kunnen voorkomen." Dankzij het FRP kan de afdeling CSE volgens Tineke R&D beter ondersteunen. "Op het moment dat wij precies aangeven waar het spaak loopt met de smaak bij gebruik van een andere grondstof of een nieuw tapsysteem, komen de ontwikkelaars sneller tot een betere oplossing. Gemakkelijk voor hen en heel goed voor het uiteindelijke product." Over smaak valt dus nog wel degelijk te twisten. Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 10