Verantwoord bezoek Boris van der Ham Advies over Fijnstructuur ontvangen van COR Verfrissende outfit Kort nieuws De politiek dreigt met het invoeren van statiegeld op blikverpakkingen als de hoeveelheid zwerfafval niet afneemt. Fabrikanten die hun producten in blik verpakken, zoals Heineken, zitten daarjuist niet op te wachten. Deze en andere onderwerpen bediscussieerde D66-politicus en Tweede-Kamerlid Boris van der Ham vrijdag 15 augustus met een select Heineken-gezelschap. Van der Ham was op werkbezoek in de brouwerij in Zoeterwoude. Om aan te tonen dat Heineken haar verantwoordelijkheid neemt in het hergebruiken van verpakkingen, reed de politicus mee op de glasinzamelwagen. Sinds kort worden daarmee de gebruikte flessen van een deel van de Leidse horecaklanten opgehaald, terwijl meteen nieuwe bestellingen worden afgeleverd. Marjolijn Vencken, manager Public Affairs van Heineken in Nederland en verant woordelijk voor het bezoek: "Het is belangrijk dat de mensen die moeten besluiten, goed zijn ingelicht en liefst zelf hebben gezien hoe het bedrijfsleven de eigen verantwoordelijkheid invult. De heer Van der Ham waardeerde dat zeer." De Centrale Ondernemingsraad heeft begin juli positief advies uitgebracht over het voorgenomen besluit omtrent de fijnstructuur 'Taking Heineken to the Next Level'. Vervolgens is het besluit genomen om 1 oktober 2003 de nieuwe organisatie te implementeren. De voorbereidingen voor de implementatie zijn in volle gang. In mei en juni is ter voorbereiding op het besluit van alle betrokken medewerkers geregistreerd naar welke functies hun belangstelling uitgaat. Het gaat dan om alle medewerkers van Heineken Export Group, Heineken Corporate en de HTS-afdelingen Draft Beer Competence Centre en Wholesale Competence Centre, van wie de huidige functie wijzigt of vervalt. In de maanden juli en augustus hebben tijdelijke Benoemingscommissies volgens de speciaal hiertoe ontworpen procedures benoemingen voorbereid. Die vonden in september in de nieuwe organisatie plaats. Vers van 't Vat, september 2003 De Heineken Studenten Service (HSS) begint het nieuwe studiejaar goed met een complete relaunch. De studenten gaan volgens een nieuwe structuur werken, het logo is aangepast en er zijn nieuwe bussen aangeschaft. En om nog meer service te verlenen, kunnen studenten huizen hun bestelling via een pinautomaat betalen. Daarnaast is een vernieuwde internetsite on line, waar studentenhuizen eenvoudig bestellingen kunnen plaatsen. De HSS kwam 26 augustus in Zoeterwoude bijeen voor de relaunch en een bespreking van de nieuwe doelstellingen. Junior brandmanager Heineken Arthur Kuiters: "Negen steden hebben een eigen HSS-team, dat niet alleen de bestellingen aflevert, maar ook verantwoordelijk is voor de lokale ontwikkeling van de studenten service. Het unieke aan dit concept is dat de HSS-teams hun eigen onderneming leiden. Ieder team krijgt een budget en is verant woordelijk voor de resultaten. Een prettige werkwijze waarmee Heineken niet alleen de ondernemersgeest doorgeeft en stimu leert, maar waardoor de HSS voor stu denten ook meer wordt dan een gewoon studentenbaantje."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 9