Waarop beoordelen jullie een fijnstructuur? Erik Korthals Altes, directeur Heineken Brouwerijen 8 Waarom is besloten deze maatregelen te nemen? De biermarkt daalt toch al jaren? Kunnen we 1 of 2 procent daling niet opvangen met natuurlijk verloop van personeel? Wat zijn onze wapens in de concurrentiestrijd? Conclusie? "De fïjnstructuur is de invulling van de grofstructuur op detailniveau. Het liefst zien wij iedereen geplaatst en dan ook nog op de functie die ze wensen. Maar zo werkt het niet altijd. We kijken of de functies passen binnen de grofstructuur. Mens volgt werk, dus we kijken naar die verschuiving. Of de mensen nog matchen bij het werk. Dan zie je dat dat niet allemaal één op één overloopt. In zo'n geval moeten we zorgen dat dat traject zorgvuldig wordt afgewerkt. We kijken of er ruimte en tijd is vrijgemaakt voor opleiding en begeleiding. We kijken met de mensen uit het vakgebied naar de beren die zij op de weg zien bij zo'n verandering. Wij hebben daarover geen beslissing te nemen. De vragen op basis van een adviesaanvraag fijnstructuur komen met name uit de mensen zelf. Als medezeggenschap sta je daar voor open." "Ze zeggen wel eens 'regeren is vooruitschuiven'. Als management van een onderneming kunnen we ons dat niet permitteren. Als je alles vooruitschuift met de hoop dat het overgaat, kun je uiteindelijk worden gedwongen tot hele harde maatregelen en is er wellicht geen geld meer voor een goed sociaal programma. Dat is veel pijnlijker dan wanneer je constant bezig bent met aanpassingen. Overigens vind ik dat we ons niet eenzijdig met de kostenkant moeten bezighouden. Ook de opbrengstenkant vraagt constante aandacht. Daarom introduceren we ook nieuwe producten zoals Heineken 12-pack, Wieckse Lichte en Wieckse Brut en later dit jaar het Heineken Tapvat. We zitten in een dalende markt. Dit betekent dat concurrenten alleen ten koste van elkaar kunnen groeien. We moeten nu dus extra op onze tellen passen. Het is van belang de consument aan onze merken te binden. Dat doen we door te voorzien in de behoeften van de klant. Bijvoorbeeld door convenience te bieden met een gekoeld blikje of status met een longneck. In horeca wordt het onze concurrenten door de nieuwe Europese regelgeving makkelijk gemaakt om in te breken bij onze relaties. Wij mogen alleen contracten sluiten die binnen twee maanden kunnen worden opgezegd terwijl de anderen exclusiviteit voor vijfjaar kunnen vastleggen." "Dat is versterkt. De vergrijzing en verkleuring levert een structurele daling van ruim één procent per jaar. Dat kunnen we wel vervelend vinden, maar dat zijn gevolgen van de veranderende samenstelling van de Nederlandse bevolking. Daarnaast heeft de consument een steeds groter aanbod van producten en soorten waaruit hij kan kiezen. Die keuze is vele malen gevarieerder dan vroeger, dat is ook een realiteit." "Als datje enige probleem is misschien wel, maar als je een algemene salarisstijging hebt én een stijging van sociale premies én de pensioenpremies én de individuele verhoging op basis van dienstjaren en beoordeling, dan telt dat op. Je krijgt dan zo veel opwaartse druk in je kosten datje er niet meer uit komt zonder maatregelen. Het enige alternatief is datje alle kostenstijgingen doorbelast aan de consument. Maar wij zijn al meer dan twee keer zo duur als de onderkant van de markt en op een gegeven moment houdt dat op. Daarom moeten we ervoor zorgen dat we onze kosten managen opdat onze prijsstijging voor de consument acceptabel blijft. Als onze concurrenten wel in staat zijn om die kosten goed te managen, prijzen wij ons uit de markt. Onze merken zijn gezond en genieten de voorkeur van de consument en dat moeten we zo houden." "Wij hebben zoals gezegd fantastische merken die goed verankerd liggen bij de consument maar we moeten natuurlijk blijven zorgen dat we die merken relevant houden. Of dat nou in de supermarkt of in de horeca is. We hebben in deze tijd van verandering de neiging om meer intern gericht te zijn. Maar het gevecht vindt plaats in de markt. Het is dus van belang alle veranderingsprocessen snel maar ook zorgvuldig af te maken. De klant betaalt ons salaris, hij moet krijgen wat ie wil. Het juiste product/merk, tegen de juiste prijs, in de juiste verpakking, op het juiste moment en de juiste plaats, alles moet kloppen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld een Paco moet hebben bij het Beach Pop festival in Bloemendaal. Het is daar een kwestie van zien en gezien worden. Met die Paco hoor je erbij. Dat is heel relevant want op zo'n moment denkt de consument: 'Heineken begrijpt mij'. Voor de interne klant geldt hetzelfde, wij kunnen het met commercie niet alleen doen. In een leger heb je ook maar een bepaald gedeelte dat aan het front vecht. Daar zit nog een heel apparaat achter. Er moet munitie zijn en voorraden. Dat hebben wij ook. Wij hebben een enorme logistiek en support organisatie achter ons staan. Die moeten wel degelijk hun interne klant servicen want die koopt een service of een product in om zijn eigen business beter te laten draaien en zo bij te dragen aan het resultaat dat voor ons allemaal telt." "Maatregelen als deze zijn niet leuk. Maar we willen de onderneming gezond houden om de concurrentiestrijd aan te blijven kunnen. Met een instelling van gelijkspel word je verliezer. We moeten een willen-winnen-instelling hebben. Het is nooit zo dat de aanval wint en de verdediging verliest. Je doet het samen. Zeker in een agressievere omgeving waar het gaat om: wij of de concurrent." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 8