Reorganisaties bij Heineken in Nederland 'Binnen de verschillende organisatieonderdelen van Heineken in Nederland wordt aan een aantal reorganisaties gewerkt. Dit is nodig om een gezonde bedrijfsvoering in de toekomst zeker te stellen. De reorganisaties worden in twee jaar gefaseerd uitgevoerd. Naar verwachting verdwijnen er hierdoor 450 arbeidsplaatsen. Met de vakorganisaties is eind 2002 een Sociaal Plan overeengekomen.' Zo begon het persbericht dat op 5 september jongstleden werd verstuurd. Vlak daarvoor werden de medewerkers over de inhoud van het bericht ingelicht. Niemand was echt verbaasd, de meeste mensen hadden het allemaal op de een of andere manier al zien aankomen. Dat neemt niet weg dat er veel vragen onbeantwoord bleven. Over het hoe en waarom van deze maatregelen praten we met een aantal van de belangrijkste spelers op dit veld. Hans de Ruiter, directeur P&O Heineken Nederlands Beheer De reorganisatie is in volle gang en de sociale begeleidingsregeling ligt er. Ben jij in jouw functie hier nu mee klaar? Er gaat, terecht, een heleboel aandacht naar de mensen die boventallig worden. Hoe moet het met de mensen die blijven? Zijn deze reorganisaties bedoeld om ruimte te maken voor jongere of goedkopere mensen? Ben je tevreden over het verloop tot nu toe? Tekst Wilma Gertenaar "Mijn belangrijkste ambitie is dat mensen die hun huidige functie verliezen straks zeggen: "Ik baal hiervan maar mede door de goede begeleiding zie ik wel perspectief voor mijn toekomst". Als je dat bereikt, heb je het volgens mij goed gedaan. In mijn ogen is het nu nog niet af, integendeel. Je kunt natuurlijk zeggen: de randvoorwaarden zijn ingevuld en dus zijn we klaar maar dat is niet mijn insteek. We zijn hier met dingen bezig die misschien wel goed zijn voor Heineken maar waar een heleboel mensen geen boodschap aan hebben. Goed voor Heineken komt bij die persoon of zijn of haar partner niet aan." "Ik zie mijn rol vooral in het zorgen dat de vertrekkers zorgvuldig worden begeleid. Daarin zit een groot verschil met de rol van leidinggevenden van de afdelingen. Zij zullen vooral de blijvers begeleiden. Er verandert heel veel. Medewerkers zien collega's vertrekken en vinden dat niet leuk. Ze zijn misschien opgelucht dat ze niet boventallig zijn verklaard, maar dat betekent nog niet dat ze blij zijn dat hun collega's moeten vertrekken. De leidinggevende moet motiveren en opnieuw motiveren. Uitleggen wat er gebeurt en waarom het gebeurt. Het stomste datje kunt doen is net doen of er niets is gebeurd. Je moet ermee aan de slag, elke dag weer." "Dat is niet het doel, we hebben niet een agenda om de oudere, duurdere medewerkers te laten vertrekken. Dat kan ook niet want als je het Sociaal Plan leest dan gelden er hele simpele uitgangspunten die juist het averechtse effect sorteren. Het grondbeginsel is: Last in first out, degene die het kortst in dienst is moet het eerste vertrekken. Iets anders is, dat je je als Heineken afvraagt of je sommige zaken nog zelf moet uitvoeren. Dat is een heel zakelijke afweging die toch gemaakt moet worden. Als je het niet hebt over je kerntaken en je weet dat je dezelfde kwaliteit tegen lagere kosten kunt krijgen, dan doen jij en ik thuis waarschijnlijk hetzelfde. Dat is een managementopdracht die we ook normaal moeten kunnen bespreken. Dat is precies waarvoor je als manager bent aangesteld. Uitbesteding is natuurlijk nooit een doel op zichzelf maar kan in het belang zijn van de continuïteit van de onderneming." "We doen ons uiterste best om iedereen zo goed mogelijk te informeren en een goede dialoog op gang te houden. De belangrijkste elementen van communicatie in trajecten als deze zijn duidelijkheid en betrouwbaarheid. Wat mij wel eens stoort is het kennelijke plezier waarmee in de wandelgangen op nieuws wordt gejaagd. Het informele circuit werkt vaak sneller dan internet. Bij reorganisaties met ingrijpende personele gevolgen kan dat veel schade veroorzaken. Als personen dan onderwerp worden van roddel en achterklap, wordt zorgvuldige communicatie gewoon een farce. De regel moet zijn dat we niet óver maar mét elkaar praten." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 6