2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hoe komt zo'n winstverwachting tot stand?
Hoe bereidt u zich voor op de presentatie van de
halfjaarcijfers?
Hebben de mooie zomermaanden van 2003 in Europa
geleid tot een beter financieel resultaat?
Is er met zo'n grote afzetmarkt als de onze niet altijd
sprake van uitzonderlijke factoren?
Bent u tevreden met de halfjaarcijfers en de
winstverwachting van 2003?
Heineken liet in juni een bericht uitgaan dat de afzet van
2003 achterbleef bij de verwachtingen. Waarom is
hiervoor gekozen?
Hoe heeft Heineken ondanks de mindere
marktomstandigheden haar marktpositie opnieuw
kunnen versterken?
Heeft het resultaat van de Nederlandse organisatie
positief bijgedragen aan de halfjaarcijfers van 2003?
Hoe snel denkt u dat de inspanning van de reorganisaties
financieel resultaat zal opleveren?
"Heineken publiceert zijn halfjaarcijfers in september. We hebben
dan de verkoop en resultaten van de werkmaatschappijen tot en met
augustus binnen. Dat betekent dat we weten wat de zomer heeft
gedaan. We kunnen dan een redelijke inschatting maken over hoe het
gehele jaar eruit zal zien."
"Vanuit mijn verantwoordelijkheid voor financiën, ken ik de cijfers
natuurlijk goed. In de aanloop naar de presentatie wordt met een
team van Corporate Finance, Controle Accounting en Corporate
Communication hard gewerkt aan hoe de cijfers gepresenteerd gaan
worden en aan antwoorden op mogelijke vragen. Met alle
betrokkenen en de volledige Raad van Bestuur houden we
'proefsessies' waarin we door alles heengaan, want uiteindelijk zijn
het ONZE cijfers."
"De mooie zomer in Europa heeft zeker geleid tot een hoger resultaat.
Daar staat alleen tegenover dat het weer in het noordoosten van de
VS zeer slecht is geweest. Dit jaar hebben we ook te maken met een
zwakkere economie. Daarom let de consument meer op zijn uitgaven
en gaat minder naar de horeca. In sommige landen kopen
consumenten hierdoor ook lager geprijsd bier, een marktsegment
waar Heineken minder vertegenwoordigd is. Gelukkig zijn het
allemaal tijdelijke ontwikkelingen, geen structurele zaken.
Tevens hebben we te maken met een zwakke dollar, waardoor we in
euro's minder winst overhouden."
"Heineken heeft een sterke internationale spreiding en heeft dus
altijd wel ergens te maken met positieve of negatieve factoren.
Door diezelfde internationale spreiding compenseren die factoren
elkaar normaal gesproken. In dit geval was er geen sprake van een
normale situatie door meerdere grote internationale factoren die
allen negatief waren. De economische teruggang is vrijwel wereldwijd."
"Als onderneming mogen we best tevreden zijn dat we onder deze
moeilijke externe omstandigheden toch een stijging van het resultaat
hebben behaald. Belangrijk is dat de autonome groei solide is.
Ook vergeleken bij de concurrentie zijn onze cijfers goed."
"De buitenwereld had te hoge verwachtingen van de winstgroei van
Heineken. Tijdens de presentatie van onze 2002-cijfers in februari van
dit jaar, hadden wij de verwachting uitgesproken dat wij het volume
in de zo belangrijke markt Amerika, met zo'n 7% zouden doen
groeien. Toen in mei bleek dat wij niet aan die verwachting konden
voldoen, moesten wij deze informatie ook aan het publiek ter
beschikking stellen. Het is namelijk koersgevoelige informatie.
De reactie van de financiële wereld kan worden samengevat als:
'Het is een verrassing, geen plezierige, maar Heineken is open en
eerlijk geweest in haar berichtgeving'. Het vertrouwen in Heineken
was dan ook niet geschaad. Dit bleek tevens uit het verloop van de
beurskoers die na twee dagen alweer een forse stijging liet zien."
"Ons lokale volume steeg 9% waardoor ons wereldwijde
marktaandeel toenam. Daar spelen de nieuwe acquisities natuurlijk
een belangrijke rol in. Maar binnen de meeste van onze bestaande
markten wisten wij onze positie verder te verbeteren. Ook het
Heineken-merk presteerde goed met een marktaandeelverbetering in
alle belangrijke markten."
"De Nederlandse markt had het moeilijk. We hebben, ondanks het
betere weer, minder bier verkocht. Door mix- en prijsverbeteringen
heeft Heineken Nederland toch nog een iets hoger resultaat behaald
dan in het eerste halfjaar 2002, maar de onderliggende marktkeuze is
zeker niet positief."
"De voorziening van EUR 70 miljoen die genomen is ten behoeve van
de reorganisaties zal zich in drie jaar moeten terugverdienen.
Wat misschien nog wel belangrijker is, zijn de verbeterde kwaliteit en
efficiency waarmee Heineken de toekomst tegemoet gaat."
Vers van 't Vat, september 2003