2 3 4 5 6 7 8 9 10 Hoe komt zo'n winstverwachting tot stand? Hoe bereidt u zich voor op de presentatie van de halfjaarcijfers? Hebben de mooie zomermaanden van 2003 in Europa geleid tot een beter financieel resultaat? Is er met zo'n grote afzetmarkt als de onze niet altijd sprake van uitzonderlijke factoren? Bent u tevreden met de halfjaarcijfers en de winstverwachting van 2003? Heineken liet in juni een bericht uitgaan dat de afzet van 2003 achterbleef bij de verwachtingen. Waarom is hiervoor gekozen? Hoe heeft Heineken ondanks de mindere marktomstandigheden haar marktpositie opnieuw kunnen versterken? Heeft het resultaat van de Nederlandse organisatie positief bijgedragen aan de halfjaarcijfers van 2003? Hoe snel denkt u dat de inspanning van de reorganisaties financieel resultaat zal opleveren? "Heineken publiceert zijn halfjaarcijfers in september. We hebben dan de verkoop en resultaten van de werkmaatschappijen tot en met augustus binnen. Dat betekent dat we weten wat de zomer heeft gedaan. We kunnen dan een redelijke inschatting maken over hoe het gehele jaar eruit zal zien." "Vanuit mijn verantwoordelijkheid voor financiën, ken ik de cijfers natuurlijk goed. In de aanloop naar de presentatie wordt met een team van Corporate Finance, Controle Accounting en Corporate Communication hard gewerkt aan hoe de cijfers gepresenteerd gaan worden en aan antwoorden op mogelijke vragen. Met alle betrokkenen en de volledige Raad van Bestuur houden we 'proefsessies' waarin we door alles heengaan, want uiteindelijk zijn het ONZE cijfers." "De mooie zomer in Europa heeft zeker geleid tot een hoger resultaat. Daar staat alleen tegenover dat het weer in het noordoosten van de VS zeer slecht is geweest. Dit jaar hebben we ook te maken met een zwakkere economie. Daarom let de consument meer op zijn uitgaven en gaat minder naar de horeca. In sommige landen kopen consumenten hierdoor ook lager geprijsd bier, een marktsegment waar Heineken minder vertegenwoordigd is. Gelukkig zijn het allemaal tijdelijke ontwikkelingen, geen structurele zaken. Tevens hebben we te maken met een zwakke dollar, waardoor we in euro's minder winst overhouden." "Heineken heeft een sterke internationale spreiding en heeft dus altijd wel ergens te maken met positieve of negatieve factoren. Door diezelfde internationale spreiding compenseren die factoren elkaar normaal gesproken. In dit geval was er geen sprake van een normale situatie door meerdere grote internationale factoren die allen negatief waren. De economische teruggang is vrijwel wereldwijd." "Als onderneming mogen we best tevreden zijn dat we onder deze moeilijke externe omstandigheden toch een stijging van het resultaat hebben behaald. Belangrijk is dat de autonome groei solide is. Ook vergeleken bij de concurrentie zijn onze cijfers goed." "De buitenwereld had te hoge verwachtingen van de winstgroei van Heineken. Tijdens de presentatie van onze 2002-cijfers in februari van dit jaar, hadden wij de verwachting uitgesproken dat wij het volume in de zo belangrijke markt Amerika, met zo'n 7% zouden doen groeien. Toen in mei bleek dat wij niet aan die verwachting konden voldoen, moesten wij deze informatie ook aan het publiek ter beschikking stellen. Het is namelijk koersgevoelige informatie. De reactie van de financiële wereld kan worden samengevat als: 'Het is een verrassing, geen plezierige, maar Heineken is open en eerlijk geweest in haar berichtgeving'. Het vertrouwen in Heineken was dan ook niet geschaad. Dit bleek tevens uit het verloop van de beurskoers die na twee dagen alweer een forse stijging liet zien." "Ons lokale volume steeg 9% waardoor ons wereldwijde marktaandeel toenam. Daar spelen de nieuwe acquisities natuurlijk een belangrijke rol in. Maar binnen de meeste van onze bestaande markten wisten wij onze positie verder te verbeteren. Ook het Heineken-merk presteerde goed met een marktaandeelverbetering in alle belangrijke markten." "De Nederlandse markt had het moeilijk. We hebben, ondanks het betere weer, minder bier verkocht. Door mix- en prijsverbeteringen heeft Heineken Nederland toch nog een iets hoger resultaat behaald dan in het eerste halfjaar 2002, maar de onderliggende marktkeuze is zeker niet positief." "De voorziening van EUR 70 miljoen die genomen is ten behoeve van de reorganisaties zal zich in drie jaar moeten terugverdienen. Wat misschien nog wel belangrijker is, zijn de verbeterde kwaliteit en efficiency waarmee Heineken de toekomst tegemoet gaat." Vers van 't Vat, september 2003

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 5