Cool, vet en stoer
Tandvriendelijke JOY vult gat in kinderdrankenmarkt
Het was weliswaar geen échte zwangerschap, maar voor de brandmanagers van JOY leek het er verdacht
veel op. Na anderhalfjaar voorbereidingen en vele tests werd 19 september eindelijk
hun 'kind' geboren. Nu vinden alle ouders hun kinderen uniek, maar JOY is het echt. Dankzij een technologisch
hoogstandje van HTS is JOY de eerste vruchtenlimonade in Nederland die 'tandvriendelijk' is.
Wereld waar stoer zijn belangrijk is
Bijzondere promotie 25
Tekst
Yvonne van Stek
'Tandvriendelijk' mag je natuurlijk niet zomaar op je verpakking zetten.
De faculteit Tandheelkunde van de Universiteit Groningen heeft echter
vastgesteld dat JOY echt tandvriendelijk is en bij normaal gebruik zo
min mogelijk bijdraagt aan tanderosie, een ernstige vorm van tand
bederf. De laatste jaren is tandbederf vooral toegenomen bij kinderen
tussen de zes en twaalf jaar. Dit komt met name door het veelvuldig
eten en drinken van zure producten, zoals vruchtensappen en citrus
vruchten. JOY-brandmanager Pascal van Ham:
"Ouders maken zich om twee dingen zorgen:
ze willen niet dat hun kinderen te dik worden
en ze willen dat het gebit gezond blijft. Er zijn
veel producten zonder suiker of met extra
vitamines op de markt. Maar er was er nog
niet één die zich op tandvriendelijkheid
richtte, terwijl toch twintig procent van de
kinderen tussen de zes en twaalf jaar last heeft
van tanderosie.
Het nieuwe drankje moest daarom in ieder
geval minder fruitzuur dan gebruikelijk
bevatten en daarnaast mocht er geen suiker
aan worden toegevoegd."
Om dat te bereiken werd HTS ingeschakeld.
Productontwikkeling van Research
Development hield zich bezig met de smaken,
Brewing science technology met het
fruitzuurgehalte. Senior scientist Hans-Peter
Voss: "We hebben bij een aantal concentraten
onderzocht welke componenten erosie
veroorzaken. Niet alleen de zuurgraad speelt
een rol, maar ook de tijd en hoeveelheid
speeksel die nodig is om het fruitzuur te neutraliseren. Verminder je
de hoeveelheid fruitzuur, het belangrijkste ingrediënt van
vruchtenlimonades, dan boet je in op de smaak. Wij hebben nu een
uitgekiende receptuur ontwikkeld, waarbij dat niet gebeurt."
De faculteit Tandheelkunde van de Rijksuniversiteit Groningen vond
het een zeer goed initiatief en reageerde enthousiast. Uiteindelijk is
JOY vergeleken met andere producten, van cola's en vruchten
limonades tot zuiveldrankjes. Voss: "Van dat assortiment is JOY,
na water, echt het beste om te drinken. Ik ga het mijn dochter in ieder
geval zelf wel geven."
Maar wat vinden de kinderen zelf? "Wij hebben regelmatig leerlingen
van basisschool De Bongerd in Odijk gevraagd wat zij lekker en leuk
vinden", legt Pascal uit. Haar collega Naomi Sedney vult aan:
"We realiseerden ons dat je niet meer kunt terugkijken naar je eigen
JOY is vanaf nu te koop in kartonnen pakken
van 1 liter en in kleine pakjes van 3 x 0,2 liter,
komt in het PUM en wordt op een bijzondere
manier gepromoot. Met 'gewone' tv-
commercials natuurlijk, waarin kinderen
spelen die op straat zijn gecast. En door een
videoclip met een rapnummer van Skate the
Great (de rapper die veel samenwerkte met
Brainpower, in het gamesblad Power
Unlimited schrijft en Gamekings op tv
presenteert). Via Fox Kids Magazine ontvangen
120.000 kinderen deze cd. Dankzij een unieke
samenwerking met Fox Kids, dé grootste
televisiezender voor kinderen, met meer dan
een miljoen kijkers per maand, komt JOY
vanaf oktober bovendien twee keer per dag op de buis bij het voor
leesprogramma 'Ezelsoor'. De dag erop staat het daarin voorgelezen
verhaal in De Telegraaf. Met al deze aandacht zijn Pascal en Naomi
ervan overtuigd dat JOY een nieuw succes voor Vrumona zal
betekenen.
Op de verpakking van JOY staan al een paar tips voor het
verzorgen van een goed gebit. Meer tips zijn te lezen op de
website www.tandvriendelijk.nl, die binnenkort door Vrumona
wordt geopend. Vanaf september gaat de site www.drinkjejoy.nl
live, een leuke site voor kinderen.
Op vertoon van uw bierkaart kunt u in de maand oktober
één literpak JOY naar keuze bij het PUM meenemen.
Uiteraard zolang de voorraad strekt.
kindertijd. Kinderen worden nu veel vaker geconfronteerd met
merken en prikken sneller door marketingtrucjes heen. Ze houden van
games en internetten, maar spelen ook graag buiten. Daarnaast wordt
skaten, streetdance, fietscrossen en graffiti erg stoer gevonden. In de
verpakking van JOY vind je elementen uit deze wereld terug. JOY staat
voor een cultuur, een wereldje dat kinderen van nu aanspreekt."
Pascal: "We legden de leerlingen van De Bongerd al onze ideeën voor.
Als zij het niet mooi of lekker vonden, lieten ze
dat duidelijk merken. Dan veranderden wij ons
ontwerp of de smaak. Net zolang tot we de
goede smaken (appel/peer, aardbei/framboos
en sinaasappel/perzik) en de goede ver
pakking hadden. Zo is JOY ontstaan."
Basisschool De Bongerd werkte mee aan de
totstandkoming van JOY