Cool, vet en stoer Tandvriendelijke JOY vult gat in kinderdrankenmarkt Het was weliswaar geen échte zwangerschap, maar voor de brandmanagers van JOY leek het er verdacht veel op. Na anderhalfjaar voorbereidingen en vele tests werd 19 september eindelijk hun 'kind' geboren. Nu vinden alle ouders hun kinderen uniek, maar JOY is het echt. Dankzij een technologisch hoogstandje van HTS is JOY de eerste vruchtenlimonade in Nederland die 'tandvriendelijk' is. Wereld waar stoer zijn belangrijk is Bijzondere promotie 25 Tekst Yvonne van Stek 'Tandvriendelijk' mag je natuurlijk niet zomaar op je verpakking zetten. De faculteit Tandheelkunde van de Universiteit Groningen heeft echter vastgesteld dat JOY echt tandvriendelijk is en bij normaal gebruik zo min mogelijk bijdraagt aan tanderosie, een ernstige vorm van tand bederf. De laatste jaren is tandbederf vooral toegenomen bij kinderen tussen de zes en twaalf jaar. Dit komt met name door het veelvuldig eten en drinken van zure producten, zoals vruchtensappen en citrus vruchten. JOY-brandmanager Pascal van Ham: "Ouders maken zich om twee dingen zorgen: ze willen niet dat hun kinderen te dik worden en ze willen dat het gebit gezond blijft. Er zijn veel producten zonder suiker of met extra vitamines op de markt. Maar er was er nog niet één die zich op tandvriendelijkheid richtte, terwijl toch twintig procent van de kinderen tussen de zes en twaalf jaar last heeft van tanderosie. Het nieuwe drankje moest daarom in ieder geval minder fruitzuur dan gebruikelijk bevatten en daarnaast mocht er geen suiker aan worden toegevoegd." Om dat te bereiken werd HTS ingeschakeld. Productontwikkeling van Research Development hield zich bezig met de smaken, Brewing science technology met het fruitzuurgehalte. Senior scientist Hans-Peter Voss: "We hebben bij een aantal concentraten onderzocht welke componenten erosie veroorzaken. Niet alleen de zuurgraad speelt een rol, maar ook de tijd en hoeveelheid speeksel die nodig is om het fruitzuur te neutraliseren. Verminder je de hoeveelheid fruitzuur, het belangrijkste ingrediënt van vruchtenlimonades, dan boet je in op de smaak. Wij hebben nu een uitgekiende receptuur ontwikkeld, waarbij dat niet gebeurt." De faculteit Tandheelkunde van de Rijksuniversiteit Groningen vond het een zeer goed initiatief en reageerde enthousiast. Uiteindelijk is JOY vergeleken met andere producten, van cola's en vruchten limonades tot zuiveldrankjes. Voss: "Van dat assortiment is JOY, na water, echt het beste om te drinken. Ik ga het mijn dochter in ieder geval zelf wel geven." Maar wat vinden de kinderen zelf? "Wij hebben regelmatig leerlingen van basisschool De Bongerd in Odijk gevraagd wat zij lekker en leuk vinden", legt Pascal uit. Haar collega Naomi Sedney vult aan: "We realiseerden ons dat je niet meer kunt terugkijken naar je eigen JOY is vanaf nu te koop in kartonnen pakken van 1 liter en in kleine pakjes van 3 x 0,2 liter, komt in het PUM en wordt op een bijzondere manier gepromoot. Met 'gewone' tv- commercials natuurlijk, waarin kinderen spelen die op straat zijn gecast. En door een videoclip met een rapnummer van Skate the Great (de rapper die veel samenwerkte met Brainpower, in het gamesblad Power Unlimited schrijft en Gamekings op tv presenteert). Via Fox Kids Magazine ontvangen 120.000 kinderen deze cd. Dankzij een unieke samenwerking met Fox Kids, dé grootste televisiezender voor kinderen, met meer dan een miljoen kijkers per maand, komt JOY vanaf oktober bovendien twee keer per dag op de buis bij het voor leesprogramma 'Ezelsoor'. De dag erop staat het daarin voorgelezen verhaal in De Telegraaf. Met al deze aandacht zijn Pascal en Naomi ervan overtuigd dat JOY een nieuw succes voor Vrumona zal betekenen. Op de verpakking van JOY staan al een paar tips voor het verzorgen van een goed gebit. Meer tips zijn te lezen op de website www.tandvriendelijk.nl, die binnenkort door Vrumona wordt geopend. Vanaf september gaat de site www.drinkjejoy.nl live, een leuke site voor kinderen. Op vertoon van uw bierkaart kunt u in de maand oktober één literpak JOY naar keuze bij het PUM meenemen. Uiteraard zolang de voorraad strekt. kindertijd. Kinderen worden nu veel vaker geconfronteerd met merken en prikken sneller door marketingtrucjes heen. Ze houden van games en internetten, maar spelen ook graag buiten. Daarnaast wordt skaten, streetdance, fietscrossen en graffiti erg stoer gevonden. In de verpakking van JOY vind je elementen uit deze wereld terug. JOY staat voor een cultuur, een wereldje dat kinderen van nu aanspreekt." Pascal: "We legden de leerlingen van De Bongerd al onze ideeën voor. Als zij het niet mooi of lekker vonden, lieten ze dat duidelijk merken. Dan veranderden wij ons ontwerp of de smaak. Net zolang tot we de goede smaken (appel/peer, aardbei/framboos en sinaasappel/perzik) en de goede ver pakking hadden. Zo is JOY ontstaan." Basisschool De Bongerd werkte mee aan de totstandkoming van JOY

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 25