Echte smaak blijft. Brand.
Sinds 1340.
Gedurfd. Zo kun je de koerswijziging van Brand wel samenvatten. Brand gaat zich focussen op het brouwen
van pilseners. Met Brand Premium pilsener, Urtyp pilsener en de in het voorjaar van 2004 te verschijnen
Cuvée pilsener keert de brouwerij terug naar haar wortels. Zevenhonderd jaren brouwervaring liggen ten
grondslag aan wat de beste pilseners van Nederland moeten worden.
22
'Cold gold'
Omgekeerde driehoek
Tekst
Arno Verbaas
"De biermarkt staat de laatste jaren stevig onder druk, dat is
bekend. Met name de kleinere brouwerijen bevinden zich in zwaar
weer. Willen we groeien, dan zullen we onszelf duidelijker moeten
positioneren", zegt brandmanager Chris Lakens.
De juiste positie ontbrak er de afgelopen jaren bij Brand aan.
"Limburgs, regionaal, maar tegelijk een topmerk dat landelijk niet
echt wilde aanslaan", omschrijft Chris. "Daarom moesten we
duidelijke keuzes maken. De consument moet weten dat Brand de
brouwer is van de beste pilseners van Nederland.
Met zevenhonderd jaar brouwervaring weten we daar wel het een
en ander van."
De band met het verleden wordt in de nieuwe koers van Brand
sterk benadrukt. 'Echte smaak blijft. Brand. Sinds 1340.'
Brand staat voor kwaliteitspilseners, die stevig zijn verankerd in
een eeuwenlange, in het Limburgse Wijlre gewortelde
brouwtraditie, maar die tegelijk een eigentijdse uitstraling
hebben. Bijzonder, maar lekker op elk moment.
Het Amsterdamse designbureau VBAT nam bij het ontwerpen van
het nieuwe 'gezicht' van Brand dergelijke schijnbare tegen
stellingen of 'juxtapositions' als uitgangspunt. Creative director
Eugene Bay werkt al ruim twintig jaar met en voor Brand en heeft
in die tijd voor een belangrijk deel de uitstraling van het merk
bepaald. "Het opfrissen van de bestaande Brand-stijl was dan ook
een enorme uitdaging", vertelt hij met onmiskenbaar Britse
tongval. "We wilden het authentieke in het logo behouden,
maar het ook toegankelijk maken voor de moderne bierdrinker.
Het in gotisch schrift gestelde 'Brand' blijft. We hebben de
voorheen incomplete
ovale vorm nu gesloten
en bijgeschaafd, zodat
die een sterkere
uitstraling heeft en
overal bruikbaar is.
Op de fles bijvoorbeeld.
De traditionele rode
kleur is vervangen door
stijlvol 'cold gold',
dat kwaliteit uitstraalt en
dus uitstekend past bij
de hoge positionering."
Een absolute vondst is de
gestileerde 'B' die je ook
kunt lezen als '13', en die
de basis vormt van het
jaartal 1340, toen in
Wijlre het eerste biertje
werd gebrouwen.
"Nostalgisch, maar weer met een eigentijdse draai. Een uniek
identificatiesymbool voor Brand", zegt Eugene.
Brand moet de absolute smaakmaker worden in het
pilsenersegment. Niet alleen in Limburg, maar in heel
Nederland. Een nieuwe mediacampagne, met als ruggengraat
een opvallende tv-commercial, en een eigentijdse presentatie
in de horeca moeten ervoor zorgen dat Brand overal fans krijgt.
"We bieden als enige merk variatie in pilseners", vertelt Chris.
"Ons klassieke pilsener is verfijnd, prikkelend. Urtyp pilsener,
de opvolger van Brand Up, is een fris, krachtig pilsener,
terwijl Cuvée pilsener een meer ronde en zachte smaak heeft.
Als je je de smaakschaal voorstelt als een omgekeerde driehoek,
zit het klassieke pilsener onder in het midden, Urtyp links- en
Cuvée rechtsboven."
Dankzij de nieuwe koers moet Brand de komende jaren aan
marktaandeel winnen. De consument zal moeten worden
verleid tot het kiezen voor pilseners in een markt waarin de
loyaliteit voor merken afneemt. Desondanks zijn de
verwachtingen hooggespannen. Chris besluit: "Pilsliefhebbers
zijn steeds meer op zoek naar kwaliteit, naar een merk dat pils
drinken weer bijzonder maakt. Dat kan uitstekend met het
vernieuwde Brand, de smaakmaker in pilsener met een
klassiek-moderne allure. We gaan voor het marktleiderschap in
het segment van de premium pilseners."
Heineken
Nederlands Beheer