Echte smaak blijft. Brand. Sinds 1340. Gedurfd. Zo kun je de koerswijziging van Brand wel samenvatten. Brand gaat zich focussen op het brouwen van pilseners. Met Brand Premium pilsener, Urtyp pilsener en de in het voorjaar van 2004 te verschijnen Cuvée pilsener keert de brouwerij terug naar haar wortels. Zevenhonderd jaren brouwervaring liggen ten grondslag aan wat de beste pilseners van Nederland moeten worden. 22 'Cold gold' Omgekeerde driehoek Tekst Arno Verbaas "De biermarkt staat de laatste jaren stevig onder druk, dat is bekend. Met name de kleinere brouwerijen bevinden zich in zwaar weer. Willen we groeien, dan zullen we onszelf duidelijker moeten positioneren", zegt brandmanager Chris Lakens. De juiste positie ontbrak er de afgelopen jaren bij Brand aan. "Limburgs, regionaal, maar tegelijk een topmerk dat landelijk niet echt wilde aanslaan", omschrijft Chris. "Daarom moesten we duidelijke keuzes maken. De consument moet weten dat Brand de brouwer is van de beste pilseners van Nederland. Met zevenhonderd jaar brouwervaring weten we daar wel het een en ander van." De band met het verleden wordt in de nieuwe koers van Brand sterk benadrukt. 'Echte smaak blijft. Brand. Sinds 1340.' Brand staat voor kwaliteitspilseners, die stevig zijn verankerd in een eeuwenlange, in het Limburgse Wijlre gewortelde brouwtraditie, maar die tegelijk een eigentijdse uitstraling hebben. Bijzonder, maar lekker op elk moment. Het Amsterdamse designbureau VBAT nam bij het ontwerpen van het nieuwe 'gezicht' van Brand dergelijke schijnbare tegen stellingen of 'juxtapositions' als uitgangspunt. Creative director Eugene Bay werkt al ruim twintig jaar met en voor Brand en heeft in die tijd voor een belangrijk deel de uitstraling van het merk bepaald. "Het opfrissen van de bestaande Brand-stijl was dan ook een enorme uitdaging", vertelt hij met onmiskenbaar Britse tongval. "We wilden het authentieke in het logo behouden, maar het ook toegankelijk maken voor de moderne bierdrinker. Het in gotisch schrift gestelde 'Brand' blijft. We hebben de voorheen incomplete ovale vorm nu gesloten en bijgeschaafd, zodat die een sterkere uitstraling heeft en overal bruikbaar is. Op de fles bijvoorbeeld. De traditionele rode kleur is vervangen door stijlvol 'cold gold', dat kwaliteit uitstraalt en dus uitstekend past bij de hoge positionering." Een absolute vondst is de gestileerde 'B' die je ook kunt lezen als '13', en die de basis vormt van het jaartal 1340, toen in Wijlre het eerste biertje werd gebrouwen. "Nostalgisch, maar weer met een eigentijdse draai. Een uniek identificatiesymbool voor Brand", zegt Eugene. Brand moet de absolute smaakmaker worden in het pilsenersegment. Niet alleen in Limburg, maar in heel Nederland. Een nieuwe mediacampagne, met als ruggengraat een opvallende tv-commercial, en een eigentijdse presentatie in de horeca moeten ervoor zorgen dat Brand overal fans krijgt. "We bieden als enige merk variatie in pilseners", vertelt Chris. "Ons klassieke pilsener is verfijnd, prikkelend. Urtyp pilsener, de opvolger van Brand Up, is een fris, krachtig pilsener, terwijl Cuvée pilsener een meer ronde en zachte smaak heeft. Als je je de smaakschaal voorstelt als een omgekeerde driehoek, zit het klassieke pilsener onder in het midden, Urtyp links- en Cuvée rechtsboven." Dankzij de nieuwe koers moet Brand de komende jaren aan marktaandeel winnen. De consument zal moeten worden verleid tot het kiezen voor pilseners in een markt waarin de loyaliteit voor merken afneemt. Desondanks zijn de verwachtingen hooggespannen. Chris besluit: "Pilsliefhebbers zijn steeds meer op zoek naar kwaliteit, naar een merk dat pils drinken weer bijzonder maakt. Dat kan uitstekend met het vernieuwde Brand, de smaakmaker in pilsener met een klassiek-moderne allure. We gaan voor het marktleiderschap in het segment van de premium pilseners." Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 22