07.45 08.00 09.00 10.00 Enkele systemen in de brouwerijen blijken aangetast. Waar gaat dit heen? Gelukkig doet de aansturing van de colonnes het nog wel. Roland Hermsen (Services Support manager), die net op zijn vrije dag naar het Dolfinarium wilde, maakt rechtsomkeert naar Zoeterwoude. Meer IT'ers druppelen binnen en raken even verlamd van schrik. Dit wordt keihard werken de komende dagen. Raymond van Dullemen ('incident manager') zou later toegeven: "Het zweet stond op mijn rug. Zo veel stress." De diagnose staat vast. Het Blast-virus heeft toegeslagen. Op internet valt te lezen wat het virus doet. De maker heeft maar één doel: Microsoft pesten door zijn site met de nieuwste programma's plat te leggen. Dat lukt niet rechtstreeks, maar wel via de miljoenen pc's die besmet zijn en daardoor op de 16e en 30e van de maand tegelijk de Microsoft-pagina bezoeken. Zo veel besmette pc's die op bezoek komen, dat zou Microsoft zeker in de problemen brengen. Maar helaas voor de maker, in het virus zit een onjuist adres van de bewuste Microsoft-site. Een tikfoutje. De miljoenen pc's zullen de vijand nooit bereiken. "Zoveel intelligent denkwerk en dan een tikfoutje. Onvoorstelbaar", sist Raymond. Wel zit Heineken met een mogelijk geïnfecteerd 'landschap' van duizenden instabiele pc's. Roland Hermsen en zijn troepen proberen de toestand te overzien. Waar blijft doctor Norton van de firma Symantec? Hun computernerds in Amerika werken koortsachtig aan een viruskiller. Hoelang duurt dat nog? Uren, dagen? Wat kan Heineken inmiddels zelf doen? Veel, zo blijkt. Verdere besmetting is te voorkomen met een cd-rom van Microsoft. Het programma is op afstand handmatig in alle pc's te stoppen, maar die zijn dan wel twintig minuten buiten bedrijf. Een beestenklus. Normaal staat hier twee maanden voor. De eerste besmette machines gaan al onder het mes. Ondertussen raken ook steeds meer servers van slag. Het lijkt wel dweilen met de kraan open. Hoe nu verder? Crisisberaad. Roland Hermsen heeft kamer 1.4262 benoemd als tijdelijk commandocentrum. Een kamer zonder daglicht, toevallig beschikbaar. De IT-managers van verschillende werkmaatschappijen, onder wie Emile van der Oord (HTS), Annemieke Kievits van Heineken Brouwerijen en Joost Roldaan (Corporate), worden telefonisch op de hoogte gehouden door Wilko Brink (manager Business Systems Services). Hij drukt iedereen op het hart om mee te werken. Moet er een server even plat voor reparatie, dan geen gezeur van afdelingchefs. Hermsen schetst de enige aanpak: doorgaan met het programma van Microsoft en ondertussen bidden dat Doctor Norton snel met de juiste viruskiller komt. Het probleem krijgt een ander accent. De oplossing ligt voorlopig niet bij de techniek, maar bij de gebruikers en hun afdelingen die nauw Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 20