Eigen vuurtorens De vuurtoren van unit Drenthe maar aan de andere kant zorgt het er wel voor dat een vertegenwoordiger zich veel meer in die groep kan specialiseren. Het contact met de klant is afgestemd op diens wensen en behoeften. Uiteindelijk profiteren de klanten van de klanten - de consumenten dus - daarvan. Judith Draisma is - officieel pas per 1 oktober - horecavertegenwoordiger 'nieuwe stijl' in en rond Amersfoort. "Dat 'nieuwe stijl' is een tijdelijke toevoeging, bedoeld om het verschil met de 'oude' functie aan te geven", vertelt ze. "Maar in feite verandert er voor mij niet zoveel. Oké, ik raak de grote klanten kwijt, maar die overschaduwden in het verleden soms juist de groep trouwste, kleinere klanten die ik ervoor terugkrijg. En omdat we bij de unit Houten aan teambuilding doen en in twee teams werken (elk een account manager en drie horecavertegenwoordigers) blijf ik bij de meeste klanten betrokken. In de praktijk gaan we hun inkoopgedrag nog beter in de gaten houden en via verkoopacties onze afzet vergroten." Een heel nieuwe rol is weggelegd voor de commercieel assistent. Theo Spitsbaard, die die functie uitoefent in Houten, signaleert 'geplande marktbewerking' als belangrijkste verandering: "We gaan een groot deel van de afspraken van de vertegenwoordigers plannen en voorbereiden, zodat zij zich kunnen richten op hun verkoop- en marketingtaken. Dat betekent dat wij in feite vastleggen welke klanten zij wanneer bezoeken. Vroeger deden ze dat zelf. Het contact tussen vertegenwoordiger en commercieel assistent wordt daardoor nog intensiever dan het al was." Een gebruiksvriendelijk, up-to-date computersysteem maakt het vastleggen van afspraken en gegevens over klanten eenvoudiger dan ooit. Willem Houck benadrukt dat Vuurtoren geen op zichzelf staand project is: "Het draait om de consu ment. Die koopt zijn biertje bij een ondernemer, onze klant. We hebben Marketing nodig voor het onderscheidende imago van onze merken. Trade Marketing bepaalt hoe en waar die merken in de markt worden gezet en kan dat dankzij onze indeling in klantengroepen voortaan veel gerichter doen. Op basis daarvan kunnen we onze klanten beter adviseren over omzet, acties, promoties en dergelijke. En dat stelt de consument in staat zijn eigen keuzes te maken in een horecagelegenheid waarin hij zich thuis voelt."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 13