Vuurtoren: consument bepaalt koers Een willekeurig café in, zeg, Haarlem. Deventer, ook goed. Iemand bestelt Amstel van de tap, een tweede een Heineken Longneck en weer een ander Brand op fles. Hoe dat kan? Simpel. Over een aantal jaren kun je in de horeca kiezen uit verschillende merken pilsener bier - ook concurrerende - en ben je dus niet meer gebonden aan dat ene merk dat een café-eigenaar nu nog verkoopt. Project Vuurtoren zorgt ervoor dat Heineken Brouwerijen klaar is voor die keuzevrijheid van consumenten. Teambuilding Tekst Arno Verbaas Merkexclusiviteit op het gebied van bier is passé. Het mag niet meer volgens Europese regels en de bierdrinker wil in de horeca, net als in de supermarkt, zijn favoriete merk kunnen kiezen. Om het belang daarvan nog eens extra te benadrukken, staat bij de unit Drenthe in Hoogeveen zelfs een heuse vuurtoren van ruim vier meter hoog in de hal - symbool voor de rechte lijn naar de toekomst. Willem Houck, projectleider en initiator: "Omdat de consument zélf kan kiezen, worden onze merken belangrijker. Bierdrinkers moeten zich kunnen vereenzelvigen met Heineken, Amstel of Brand. Daarom gaan we die duidelijker positioneren." Een indeling van de horecaklanten in verschillende groepen is de kurk waar de nieuwe organisatie op drijft. Het is immers een heel verschil of een ondernemer een biertje tapt in het café om de hoek of dat dat gebeurt tijdens een groot popfestival. Elke klantengroep krijgt zijn 'eigen' vertegenwoordigers: grote, landelijk bediende klanten (de 'Key Accounts'), grote ondernemingen die zich richten op jongvolwassenen ('Leisure Events') en grote centraal georganiseerde horeca- filiaalbedrijven ('Corporate Accounts') krijgen account managers. Kleinere ondernemingen met een omzet van 150 hectoliter per jaar of meer worden bediend door een horeca account manager, bedrijven met een omzet van meer dan 5.000 maar minder dan 150 hectoliter door een horecavertegenwoordiger 'nieuwe stijl'. Alle andere klanten zijn voortaan het domein van de afdeling Verkooptelefonie. Zo krijgen ook zij de aandacht en de focus die ze verdienen en worden ze op maat bediend. Elke vertegenwoordiger krijgt dus een groep klanten die in zekere zin op elkaar lijken. Minder afwisselend misschien,

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 12