'Marktonderzoek is net zoiets als een weersverwachting' ÉL, 11 Koffiedik kijken Si V.l.n.r. Hedwig Boerboom, Hette Spoelstra en Bas Bakker praten over hun beleving, op hun houding en hun lichaamstaal en of die verandert als ze het over hun favoriete merk hebben." Veel onderzoek naar wat consumenten van bier denken, verloopt tegenwoordig ook via internet. Uit een bestand van niet minder dan 50.000 respondenten selecteert de computer elke week 350 mensen, die via e-mail een vragenlijst ont vangen. "Zo'n omvangrijke groep geeft een goede afspiegeling van de Nederlandse samenleving en bovendien vallen we respondenten maar één keer per jaar lastig", vindt Hette. "Niet alleen bierdrinkers zijn trouwens interessant voor ons", vult Bas aan. "Nu de biermarkt krimpt, wordt marktonderzoek eigenlijk marktzoeken. We proberen met nieuwe smaken, drankjes en innovaties nieuwe groepen consumenten aan ons te binden." Ook marktonderzoek blijft dus tot op zekere hoogte koffiedik kijken. "In feite is het net zoiets als een weersverwachting", zegt Hedwig. "Hoe meer bekende factoren, hoe betrouw baarder onze voorspelling. Blijft staan dat de gemiddelde Nederlander al jaren dezelfde hoeveelheid 'betaald vocht' drinkt, maar dat bier daar een steeds kleiner deel van uitmaakt. We zullen moeten luisteren naar de mening van de consument. En die negeren we maar zelden." Vers van 't Vat, september 2003

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 11