'Dansfles' Heineken op Impulz Outdoor crusht 250.000e blikje Tweede Internationale Merchandise Conferentie Staatssecretaris Heineken was 28 juni weer prominent aanwezig op Impulz Outdoor, het jaarlijkse openlucht dance event op recreatiegebied Bussloo bij Apeldoorn. De bezoekers konden dit jaar kennismaken met Heineken in PET-flessen. En die zijn volgens Victor Weng, brandmanager Heineken bij Heineken Brouwerijen Den Haag, geknipt voor zo'n evenement. "Ze kunnen niet kapot en ze druppen niet, dus je kunt er ook mee dansen", zegt hij. "Glazen verpakkingen zijn om veiligheidsredenen verboden tijdens dance events. Speciaal voor Nederland hebben we daarom een 33cl-fles van kunststof ontwikkeld. Bijkomend voordeel is dat we geen tapkranen en plastic bekertjes meer nodig hebben en daar was de organisator erg blij mee." Het belangrijkst is dat de bezoekers laaiend enthousiast zijn over de nieuwe verpakking. "Impulz Outdoor was dit jaar 'groen"', vertelt Weng. "In zo'n hip flesje is Heineken veel meer zichtbaar dan in een plastic bekertje." Kort nieuws als producent en recycler van blik dit jaar voor het eerst samen het initiatief genomen de Nederlandse stranden te voorzien van honderd blikcrushapparaten. In totaal zijn met deze crushers al bijna 250.000 blikjes verzameld, die door staalbedrijven als Corus zijn gerecycled. Dit staat gelijk aan het volume van zo'n 2.500 vuilniszakken met afval. De actie moet bijdragen aan de bewustwording dat wanneer blikverpakkingen worden weggegooid in de afvalbak, ze altijd kunnen worden gerecycled. Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat mevrouw M. Schultz van Haegen crushte woensdag 3 juli het 250.000' blikje. Zij deed dit in een van de 100 blikcrushers die staan opgesteld langs de Noordzeekust. In gezelschap van Erik Korthals Altes en Marjan Oudeman, directielid van Corus Nederland, werd met dit symbolische gebaar het belang van het terugdringen van zwerfafval onderstreept. Zwerfafval bestrijden vergt een gezamenlijke aanpak. Daarom hebben Heineken als drankenproducent en Corus Overal ter wereld kunnen consumenten hetzelfde Heineken bier kopen. Maar (nog) niet overal wordt hetzelfde reclame materiaal voor onze hoofdmerken gebruikt. Dat zal, als het aan de Merchandise Materials Unit (MMU) ligt, in de toekomst veranderen. Vandaar dat standaardisatie van het reclamemateriaal van Heineken en Amstel een van de hoofdonderwerpen was van de tweede Internationale Merchandise Conferentie die 19 en 20 juni in het Heineken Learning Center in Amsterdam werd gehouden. De heer en mevrouw de Carvalho brachten deze conferentie ook een bezoek. Deelnemende inkopers, verkopers en marketeers van Heineken kwamen onder meer uit Italië, UK, USA, Frankrijk, Polen, Kazachstan en Nederland. Zij bespraken tijdens de conferentie kostenbesparende maatregelen en wisselden onderling specifieke productkennis uit. Ook lieten de deelnemers reclamemateriaal zien dat in hun land wordt ontwikkeld en ingezet. Daaruit bleek maar weer eens dat standaar disatie hard nodig is. Er valt voor MMU, door de Raad van Bestuur aangewezen als het kennis- en coördinatiecentrum voor inkoop en distributie van reclamemateriaal wereldwijd, dus nog veel werk te verrichten. Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 8