10 vragen aan... Karl Büche (56), voorzitter Raad van Bestuur van het Oostenrijkse BBAG (Brau-Beteiligungs-Aktiengesellschaft), tevens voorgedragen als nieuw lid van de Raad van Bestuur van Heineken N.V. U heeft het merendeel van uw leven in Oostenrijk gewoond. Wat waardeert u het meest aan uw land? U werkt al meer dan dertig jaar in de bierindustrie. Heeft u ooit de heer Alfred Heineken ontmoet? Wat betekent het voor u dat u genomineerd bent als nieuw lid van de Raad van Bestuur van Heineken N.V.? Gaat u ook Nederlands leren? Hoeveel bedrijven heeft BBAG? Wat zijn de belangrijkste bieren? Zowel BBAG als Heineken hebben familiewaarden hoog in het vaandel staan. Vindt u dat belangrijk? Heeft u ook nog tijd voor hobby's? Waarom? Hoe ziet u de toekomst? Bron Horizon Redactie Marguerite de Ruijter "Allereerst het feit dat Oostenrijk een echt bierland is. Naast Mozart, onze rijke geschiedenis en overbekende bergen, zijn we ook bekend om ons bier. Oostenrijkers scoren hoog als het gaat om bierdrinken, per hoofd van de bevolking drinken we 109 liter bier per jaar. Daarnaast houd ik gewoon van de mentaliteit van het Oostenrijkse volk. Voor buitenstaanders staan we bekend als personen die dingen uitstellen tot de volgende dag, maar in feite zijn we heel doelgericht bezig. We weten hoe we moeten feestvieren en van de kwaliteit van het leven moeten genieten." "Hoewel ik hem nooit persoonlijk heb ontmoet, heb ik altijd geprobeerd in zijn voetsporen te treden. Hij moet een opmerkelijk man zijn geweest, iemand met groot gevoel voor marketing. Hij had sterke ideeën over de te volgen marketingstrategie van zijn bedrijf. Hij kon bier en merkfilosofie uitstekend combineren. Ik deel twee van zijn grootste passies: kunst en oldtimers." "Uiteraard ben ik erg vereerd en zal ik er alles aan doen om bij te dragen aan verdere substantiële groei van Heineken. Ik houd van uitdaging en weet ook dat de verwachtingen erg hoog zijn." "Jazeker, omdat ik denk dat dat belangrijk is. Duits en Nederlands lijken wel wat op elkaar, dus dat stemt me enigszins hoopvol de taal snel te kunnen leren." "BBAG heeft 22 brouwerijen in vijf Centraal-Europese landen: Oostenrijk, Polen, Tsjechië, Hongarije en Roemenië." "Gösser, Zipfer, Kaiser en het speciaal witbier Edelweiss." "Zeker. Ik denk dat beide bedrijven de juiste balans hebben gevonden tussen de belangen van de financiële markten en die van familiewaarden. Het laatste is van belang voor een substantiële bijdrage van een onderneming: respect voor en dankbaarheid naar de werknemers, de passie voor kwaliteit en merken en de belangrijke relatie met de klanten." "Ik ben een echte ijshockeyfan. Ik heb vaak de voormalige ijshockeyspeler Wayne Gretzky uit de VS geciteerd. Hij zei ooit eens: 'The key to winning is getting first to where the puck is going next.' Met andere woorden: je moet op het spel vooruitlopen. We hebben als management van BBAG dat advies overgenomen en ons afgevraagd of een onafhankelijk BBAG wel zijn missie kan volbrengen. Daarop zijn we op zoek gegaan naar een internationale partner. Het werd Heineken." "Niet alleen vanwege de hoogte van het bod. Net zo belangrijk was Heinekens visie op de groei in Centraal-Europa en hoe die groei het beste zou kunnen worden gerealiseerd door samen te werken met BBAG." "We zullen een sterk bedrijf formeren met gedreven werknemers en een reeks van A-merken. Ik herhaal hierbij een regel uit ons persbericht: we gaan een nieuw hoofdstuk toevoegen aan de biergeschiedenis!" Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 4