Zomerschoonmaak in brouwerij
1.000ste David in Rotterdam
Broekriem
Tekst
Wilma Gertenaar en Berend Schilder
Stralend schoon de zomer in. Zo moeten de medewerkers van de Heineken
Brouwerij in Zoeterwoude hebben gedacht toen zij 25 juni deelnamen aan
een grote schoonmaakactie op en rond het brouwerijterrein. Getooid met
handschoenen, prikker en een vuilniszak haalden ze het zwerfvuil van
bedrijfsterreinen en grasvelden, verwijderden ze spinrag en namen ze
verdwaalde bladeren weg. In totaal deden zo'n vijftig, vooral dagdienst-,
medewerkers aan de actie mee die in het kader van HON (Hygiëne, Orde en
Netheid) werd gehouden.
Na afloop lieten de schoonmakers moe maar voldaan zich de jaarlijkse
brouwerijbarbecue goed smaken. Uiteraard zonder zwerfafval achter te laten.
Heineken Brouwerijen plaatste afgelopen maand de 1.000ste David.
Lunchrestaurant Huson in het Rotterdamse Havenkwartier viel in de prijzen.
Uit handen van Mike Janssen, category development manager Horeca,
en Bob Heidendaal, rayonmanager Brand, ontving het jonge ondernemersstel
een bos bloemen en een tegoedbon voor een weekendarrangement in een
van de beste hotels van Limburg. Het pas geopende bedrijf van Frank Huson
en Maaike Groenewegen schafte een mobiele David-installatie aan met Brand
op tap. David is een uitkomst voor het lunchrestaurant, dat geen grote
bieromzet heeft. Bovendien kan Huson zijn tapinstallatie op mooie dagen zijn
terras op rijden.
Mike Janssen, Maaike Groenewegen, Frank Fluson en Bob Fleidendaal
De media overspoelen ons met berichten dat Nederland zich
op dit moment economisch in zwaar weer bevindt. Na vele
jaren van economische groei en welvaart is dat voor ons
allen wennen. Zekerheden vanuit het verleden lijken ineens
niet meer zo zeker en dat vinden we lastig.
Ook de werkmaatschappijen van Heineken in Nederland
ondervinden de gevolgen van de veranderende
economische omstandigheden. Deze werkmaatschappijen
zijn druk bezig zich aan te passen aan de huidige
marktomstandigheden en de te verwachten toekomstige
ontwikkelingen. Dit alles om ook in de toekomst succesvol te
blijven opereren in veranderende markten, waarbinnen de
concurrentie alleen maar toeneemt.
Onderdeel van dat aanpassen is ook de organisatiestructuur.
Op alle fronten vinden organisatieontwikkelingen plaats.
Een deel van de door ons gekozen wijze van veranderen,
is een tijdige, open en zorgvuldige communicatie naar alle
betrokkenen bij dat proces.
Naar onze mening is dit cruciaal, echter het brengt ook met
zich mee dat de tijdsduur van onzekerheid door de
betrokkenen ervaren wordt als lang, en dus niet prettig.
De gewenste zorgvuldigheid en het overlegproces met de
medezeggenschap kosten echter gewoon tijd en dat is niet
anders.
Er is daarentegen ook een aantal zekerheden. Bijvoorbeeld:
Stilstand is achteruitgang.
De informatie en communicatie betreft de feiten; alles wat
er in de wandelgangen bij wordt verzonnen is vaak onjuist
en vergroot de onzekerheid bij de betrokkenen.
Zelfontwikkeling blijft belangrijk. Gebruik je eigen
mogelijkheden en volg, onafhankelijk van je leeftijd,
opleidingen en cursussen. Dat vergrootje kansen zowel op
de interne als de externe arbeidsmarkt (nu en in de
toekomst).
De komende tijd moeten we in alle opzichten de broekriem
aantrekken. Dat geldt voor ons allemaal en daarmee
creëren we onze eigen toekomstige welvaart.
Een uitdaging dus met een mooi perspectief.
Philip de Ridder,
algemeen directeur Vrumona
Vers van 't Vat, juli/augustus 2003