Zomerschoonmaak in brouwerij 1.000ste David in Rotterdam Broekriem Tekst Wilma Gertenaar en Berend Schilder Stralend schoon de zomer in. Zo moeten de medewerkers van de Heineken Brouwerij in Zoeterwoude hebben gedacht toen zij 25 juni deelnamen aan een grote schoonmaakactie op en rond het brouwerijterrein. Getooid met handschoenen, prikker en een vuilniszak haalden ze het zwerfvuil van bedrijfsterreinen en grasvelden, verwijderden ze spinrag en namen ze verdwaalde bladeren weg. In totaal deden zo'n vijftig, vooral dagdienst-, medewerkers aan de actie mee die in het kader van HON (Hygiëne, Orde en Netheid) werd gehouden. Na afloop lieten de schoonmakers moe maar voldaan zich de jaarlijkse brouwerijbarbecue goed smaken. Uiteraard zonder zwerfafval achter te laten. Heineken Brouwerijen plaatste afgelopen maand de 1.000ste David. Lunchrestaurant Huson in het Rotterdamse Havenkwartier viel in de prijzen. Uit handen van Mike Janssen, category development manager Horeca, en Bob Heidendaal, rayonmanager Brand, ontving het jonge ondernemersstel een bos bloemen en een tegoedbon voor een weekendarrangement in een van de beste hotels van Limburg. Het pas geopende bedrijf van Frank Huson en Maaike Groenewegen schafte een mobiele David-installatie aan met Brand op tap. David is een uitkomst voor het lunchrestaurant, dat geen grote bieromzet heeft. Bovendien kan Huson zijn tapinstallatie op mooie dagen zijn terras op rijden. Mike Janssen, Maaike Groenewegen, Frank Fluson en Bob Fleidendaal De media overspoelen ons met berichten dat Nederland zich op dit moment economisch in zwaar weer bevindt. Na vele jaren van economische groei en welvaart is dat voor ons allen wennen. Zekerheden vanuit het verleden lijken ineens niet meer zo zeker en dat vinden we lastig. Ook de werkmaatschappijen van Heineken in Nederland ondervinden de gevolgen van de veranderende economische omstandigheden. Deze werkmaatschappijen zijn druk bezig zich aan te passen aan de huidige marktomstandigheden en de te verwachten toekomstige ontwikkelingen. Dit alles om ook in de toekomst succesvol te blijven opereren in veranderende markten, waarbinnen de concurrentie alleen maar toeneemt. Onderdeel van dat aanpassen is ook de organisatiestructuur. Op alle fronten vinden organisatieontwikkelingen plaats. Een deel van de door ons gekozen wijze van veranderen, is een tijdige, open en zorgvuldige communicatie naar alle betrokkenen bij dat proces. Naar onze mening is dit cruciaal, echter het brengt ook met zich mee dat de tijdsduur van onzekerheid door de betrokkenen ervaren wordt als lang, en dus niet prettig. De gewenste zorgvuldigheid en het overlegproces met de medezeggenschap kosten echter gewoon tijd en dat is niet anders. Er is daarentegen ook een aantal zekerheden. Bijvoorbeeld: Stilstand is achteruitgang. De informatie en communicatie betreft de feiten; alles wat er in de wandelgangen bij wordt verzonnen is vaak onjuist en vergroot de onzekerheid bij de betrokkenen. Zelfontwikkeling blijft belangrijk. Gebruik je eigen mogelijkheden en volg, onafhankelijk van je leeftijd, opleidingen en cursussen. Dat vergrootje kansen zowel op de interne als de externe arbeidsmarkt (nu en in de toekomst). De komende tijd moeten we in alle opzichten de broekriem aantrekken. Dat geldt voor ons allemaal en daarmee creëren we onze eigen toekomstige welvaart. Een uitdaging dus met een mooi perspectief. Philip de Ridder, algemeen directeur Vrumona Vers van 't Vat, juli/augustus 2003

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 3