Proef met ketting banen Collectie bierglazen verkocht: stom! Dankzij twee nieuwe 'kettingbanen' bij Vrumona gaat het laden en lossen van vrachtwagens aanzienlijk sneller. De banen zijn als proef op 1 juli in gebruik genomen in Bunnik. Inmiddels is gebleken dat er ruim een kwartier tijdwinst wordt geboekt. Na zo'n twee minuten is de wagen vol of leeg. Snelle proef Ben van Roosmalen had ooit een prachtige verzameling buitenlandse bierglazen van zo'n 1.800 stuks. Als zeeman op de wilde vaart kwam hij in vele bars waar hij meestal bij vertrek een lokaal glas bij zich stak. Al gauw bleek zijn huis in Den Haag te klein om al die glazen van Trondheim tot Santiago te herbergen. Op een kwade dag verkocht hij de boel. "Daar heb ik nu wel spijt van", erkent Van Roosmalen. De proef bestaat uit twee banen: een voor het laden en een tweede baan om te lossen. "De proef gaat heel snel", zegt projectleider Maarten Bakhuizen. "Het is bijzonder dat we al Tot voor kort zette een vorkheftruck de 28 pallets met frisdrank stuk voor stuk achterin de vrachtwagen (zijladers doen niet mee aan het experiment). Met een elektrisch aangedreven ketting trok de chaffeur de pallets verder naar voren in de vrachtwagen. Dankzij de kettingbanen in de productiehal kan de vorkheftruck alle pallets verzamelen en bij elkaar plaatsen op de nieuwe kettingbaan. Vandaar gaan de pallets in één keer de vrachtwagen in. Het systeem scheelt niet zozeer tijd voor de heftruckchauffeur, want die moet nog steeds pallets verzamelen. Wel wordt de werkdruk gelijkmatiger verdeeld. Een student van de Technische Universiteit Eindhoven heeft uitgerekend dat zes kettingbanen voor het laden en vier voor het lossen van emballage de beste resultaten opleveren. Met dat aantal hebben de heftrucks het minste last van pieken in de aanvoer en hoeven de vrachtwagens niet lang te wachten op een vrije plek. na een week duidelijkheid hebben over de resultaten. De brouwerij in Den Bosch kwam kijken, want zij willen ook een kettingbaan." De nieuwe verkoopunit in Drachten wil eveneens met de kettingbanen werken. De banen in Bunnik zijn overigens tweedehands. Bij goed onderhoud gaan zij nog zo'n dertien jaar mee. Na zijn betreurenswaardige uitverkoop begon hij met een collectie glazen en merchandise van uitsluitend Nederlandse makelij. Heineken, Amstel en Oranjeboom waren de leidende merken. Door ruimtegebrek bleef uiteindelijk alleen Heineken over. "Ik koos voor Heineken, omdat meneer Heineken nooit naast zijn schoenen liep zoals de meeste hoge heren en omdat Heineken natuurlijk de grootste is met de meeste spullen", zegt Van Roosmalen met een stevig Haags accent. Zelfs met één merk moet hij weer woekeren met ruimte. In de woonkamer staan een kleine vitrine, een porseleinen tap en op een boekenkast wat pullen en glazen. Van Roosmalen: "Meer mag niet van Coby, mijn vrouw. Een ander kamertje staat wel helemaal vol met "ontiegelijk veel asbakken, openers, pullen en glaswerk vanaf de jaren vijftig." Een opmerkelijk hebbeding is het Heineken-'zitblik': een bierblik van zo'n vijftig centimeter hoog met kussentje om op te zitten. De verzameling eindejaarsbier is uitgelopen op een teleurstelling. Van Roosmalen: "Heineken begon ermee in 1994 en is er vorig jaar mee gestopt. Waarom hebben ze de tien jaar net niet vol gemaakt?" Zijn grootste trots is de complete Kylian-collectie, het Heineken bier dat in 1999 uit de roulatie is genomen. "Die verzameling heb ik gekregen van een hotelhouder", vertelt Van Roosmalen. Misschien is de goedgeefse hotelhouder wel de tweede die rondloopt met spijt. Vers van 't Vat, juli/augustus 2003

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 23