Proef met ketting banen
Collectie bierglazen verkocht: stom!
Dankzij twee nieuwe 'kettingbanen' bij Vrumona gaat het laden en lossen van vrachtwagens aanzienlijk
sneller. De banen zijn als proef op 1 juli in gebruik genomen in Bunnik. Inmiddels is gebleken dat er ruim
een kwartier tijdwinst wordt geboekt. Na zo'n twee minuten is de wagen vol of leeg.
Snelle proef
Ben van Roosmalen had ooit een prachtige verzameling buitenlandse bierglazen van zo'n 1.800 stuks.
Als zeeman op de wilde vaart kwam hij in vele bars waar hij meestal bij vertrek een lokaal glas bij zich
stak. Al gauw bleek zijn huis in Den Haag te klein om al die glazen van Trondheim tot Santiago te
herbergen. Op een kwade dag verkocht hij de boel. "Daar heb ik nu wel spijt van", erkent Van Roosmalen.
De proef bestaat uit twee banen: een voor het laden en een
tweede baan om te lossen. "De proef gaat heel snel", zegt
projectleider Maarten Bakhuizen. "Het is bijzonder dat we al
Tot voor kort zette een vorkheftruck de 28 pallets met frisdrank
stuk voor stuk achterin de vrachtwagen (zijladers doen niet
mee aan het experiment). Met een elektrisch aangedreven
ketting trok de chaffeur de pallets verder naar voren in de
vrachtwagen. Dankzij de kettingbanen in de productiehal kan
de vorkheftruck alle pallets verzamelen en bij elkaar plaatsen
op de nieuwe kettingbaan. Vandaar gaan de pallets in één keer
de vrachtwagen in. Het systeem scheelt niet zozeer tijd voor de
heftruckchauffeur, want die moet nog steeds pallets
verzamelen. Wel wordt de werkdruk gelijkmatiger verdeeld.
Een student van de Technische Universiteit Eindhoven heeft
uitgerekend dat zes kettingbanen voor het laden en vier voor
het lossen van emballage de beste resultaten opleveren.
Met dat aantal hebben de heftrucks het minste last van pieken
in de aanvoer en hoeven de vrachtwagens niet lang te wachten
op een vrije plek.
na een week duidelijkheid hebben over de resultaten.
De brouwerij in Den Bosch kwam kijken, want zij willen ook
een kettingbaan." De nieuwe verkoopunit in Drachten wil
eveneens met de kettingbanen werken. De banen in Bunnik
zijn overigens tweedehands. Bij goed onderhoud gaan zij nog
zo'n dertien jaar mee.
Na zijn betreurenswaardige uitverkoop begon hij met een
collectie glazen en merchandise van uitsluitend Nederlandse
makelij. Heineken, Amstel en Oranjeboom waren de leidende
merken. Door ruimtegebrek bleef uiteindelijk alleen Heineken
over.
"Ik koos voor Heineken, omdat meneer Heineken nooit naast zijn
schoenen liep zoals de meeste hoge heren en omdat Heineken
natuurlijk de grootste is met de meeste spullen", zegt
Van Roosmalen met een stevig Haags accent. Zelfs met één merk
moet hij weer woekeren met ruimte. In de woonkamer staan een
kleine vitrine, een porseleinen tap en op een boekenkast wat
pullen en glazen. Van Roosmalen: "Meer mag niet van Coby,
mijn vrouw. Een ander kamertje staat wel helemaal vol met
"ontiegelijk veel asbakken, openers, pullen en glaswerk vanaf de
jaren vijftig." Een opmerkelijk hebbeding is het Heineken-'zitblik':
een bierblik van zo'n vijftig centimeter hoog met kussentje om
op te zitten. De verzameling eindejaarsbier is uitgelopen op een
teleurstelling. Van Roosmalen: "Heineken begon ermee in 1994
en is er vorig jaar mee gestopt. Waarom hebben ze de tien jaar
net niet vol gemaakt?"
Zijn grootste trots is de complete Kylian-collectie, het Heineken
bier dat in 1999 uit de roulatie is genomen. "Die verzameling
heb ik gekregen van een hotelhouder", vertelt Van Roosmalen.
Misschien is de goedgeefse hotelhouder wel de tweede die
rondloopt met spijt.
Vers van 't Vat, juli/augustus 2003