Land van herkomst 'What's in the name is in the bottle' Ans van der Logt bijna miljonair Alleen maar samen "Nu moeten jullie zorgen voor de hectoliters!" Wilma Gertenaar en Berend Schilder sneuvelde bij de elfde vraag, terwijl ze er vijftien goed moest hebben om Weekend Miljonair te worden. Die elfde vraag luidde: 'Welk onafhankelijk Italiaans blad sponsort de Giro d'Italia?' Voetbalfan als ze is, was Ans even uit het veld geslagen. Ach ja, de Gazetta della Sport. Te laat, weg miljoen. Maar de troostprijs is ook niet mis. Ans: "Ik zet het geld opzij voor een huisje in Spanje. Daar zijn mijn man en ik al een tijdje voor aan het sparen." De uitbeelding van de geschiedenis van Heineken heeft een metamorfose ondergaan. Op 5 juni hebben mevrouw de Carvalho-Heineken en haar echtgenoot de vernieuwde presentatie van Heinekens historie geopend, in bijzijn van enkele speciale genodigden. Deze ruimte is onderdeel van de Heineken Experience in Amsterdam. De nieuwe presentatie heet 'What's in the name is in the bottle'. Het etiket van Heineken dient hierbij als 'groene' draad in het succesverhaal van de onderneming. Dit verhaal bestrijkt drie generaties Heineken die staan voor belangrijke tijd- periodes. De onderdelen op het etiket worden bij elke periode toegelicht. Tevens is er in de voormalige silo's een in het oog springende groen-glazen trap geplaatst die de bezoeker verder door de Heineken-geschiedenis voert. De vernieuwde presentatie is voor toeristen, maar zeker ook voor iedere medewerker, een bezoek meer dan waard. Ze zat er dichtbij, maar heeft het miljoen net niet binnengehaald. Op 10 mei schitterde Ans van der Logt op televisie bij Weekend Miljonairs. Zij en haar broer Ger gingen ieder naar huis met 6.000 euro, na aftrek van belastingen. Ans, werkzaam bij Amstel Internationaal, Op internet doet sinds enige tijd het gerucht de ronde dat zeventig procent van de Amerikanen denkt dat Heineken een Duits bedrijf is. Gezien de wat mindere verhoudingen tussen Amerika en Duitsland als gevolg van de oorlog in Irak is dat geen goed nieuws. De vraag is natuurlijk of zo'n gerucht niet gewoon een gerucht is. We vroegen het Vice President Corporate Affairs Dan Tearno bij Heineken USA: "Uit onderzoek is gebleken dat een substantieel maar sterk variërend percentage ondervraagde consumenten gelooft dat Heineken een Duits merk is. Het is daarbij belangrijk om je te realiseren dat veel Amerikanen niet zo precies op de hoogte zijn van de geografische verdeling van Europa. Van enige negatieve invloed op onze verkopen hebben wij nog niets gemerkt. Sommige Franse producten lijken wel last te hebben van het Franse standpunt over de oorlog. Frankrijk kreeg hier ook meer negatieve publiciteit dan Duitsland. We volgen de situatie natuurlijk op de voet maar ik kan melden dat onze klantenservice niet één telefoontje of e-mail over dit onderwerp heeft ontvangen. Wij denken dat het probleem zich met de tijd vanzelf oplost." Als brouwmeester en productiedirecteur van de Brand Bierbrouwerij ben je een bevoor recht mens. Je bent verantwoordelijk voor het brouwproces in een provincie met een biercultuur zoals die nergens anders bestaat in Nederland. Brand is 'eine van os' zoals ze dat in Limburg noemen. Het merk is van de Limburgers en staat midden in de samen leving. Het laatste jaar is het wat rustiger rondom Brand. De bierconsumptie consolideert, de economische teruggang is ook hier voelbaar en het merk maakt zich op 3 voor een verfrissingsbeurt. Op vele fronten moet Brand zich gaan bewijzen. Een uitdaging die we aangaan. En dat kan alleen - maar - samen. Alleen omdat wij hier in Wijlre onze eigen verantwoordelijkheid hebben. Namelijk het brouwen van een van de lekkerste kwaliteits-/premiumbieren van Nederland en het goed draaiende houden van de kleinste brouwerij van de onderneming. Samen omdat we het met z'n allen moeten doen. Zonder de medewerkers van Verkoop, Marketing en Horeca en hun trots voor Brand bier komt er geen hectoliter van de band. Jan Willem Kroonen, unitmanager Brand Vers van 't Vat, juni 2003 De Bossche Brouwerij kreeg woensdag 14 mei bezoek van zowel de Raad van Bestuur als de Raad van Commissarissen. De heren waren benieuwd naar de voortgang van de in 2002 gestarte verbeteringsprocessen die Heineken Nederland Supply aan de internationale top van Heineken brouwerijen moet houden. Ze waren onder de indruk van de vorderingen die de Brouwerij maakt. Een van de verpakkers gaf aan dat er door alle veranderingen productiecapaciteit over is. Capaciteit die natuurlijk nuttig moet worden besteed. "Nu moeten jullie zorgen voor de hectoliters", sprak hij. Alsof Godfried Meijer zelf aan het woord was. Overigens was Meijer ook erg te spreken over 'zijn' brouwerij: "We zijn op de goede weg. Mijn complimenten aan alle medewerkers!"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 3