Eenmanszaak in Den Bosch 'Met een 'negen-tot-vijf'-mentaliteit zou ik het in deze functie niet redden'. "Toch geen bezwaar tegen chaos?", vraagt Gerrit Sman als hij de deur van zijn kamer in het kantoorgebouw in Den Bosch wijd opengooit. Overal liggen wankele stapels papier, kranten en Heineken-spullen, maar voor de gelegenheid is een deel van de vergadertafel schoongeveegd. Chaos schijnt erbij te horen als je, zoals Sman zegt, een eenmanszaak drijft. Kracht Randstad-manneke 25 Tekst Arno Verbaas Wie met de Brouwerij in Den Bosch te maken heeft, krijgt negen van de tien keer ook te maken met Gerrit Sman. 'Public Relations Regio Manager' staat er op de deur. "Mooie titel hè?", vindt Sman. "Hij stelt niks voor, maar mensen hebben nu eenmaal graag te maken met iemand die zich 'manager' noemt. Maar in feite doe ik niets meer en niets minder dan alle communicatie op en rond de Bossche Brouwerij in de gaten houden. Dat varieert van het maken van een nieuwsbrief voor Verpakken tot het onderhouden van contacten met de gemeente of het begeleiden van een manager bij contacten met de pers. De ene dag houd ik me bezig met het carnaval, de andere met het schrijven van een persbericht voor de Brouwerij Cultuurprijs. Veel communicatie loopt dus via deze kamer." Gerrit Sman - een 'vooruitgeschoven post', vindt hij zelf. "In Zoeterwoude maken mijn collega's zich druk om de in- en externe communicatie voor Nederland. Ik houd me met Den Bosch bezig. Dus heb ik altijd wel wat te doen. Had ik een 'negen-tot-vijf'-mentaliteit, dan zou ik het in deze functie niet redden." Op een van de stapels op Gerrits bureau ligt een aflevering van Brouwerij Nieuws, het wekelijkse blad voor de medewerkers van de Bossche Brouwerij. "Brouwerijbladen hebben een belangrijke functie", vindt hij. "Brouwerij Nieuws is een vaste waarde. Je kunt ervan op aan dat je elke week het laatste nieuws over je werk en over Heineken leest. Dat is de kracht van zo'n blad en die wordt al veel minder als je tweewekelijks verschijnt." Elke week een blad in elkaar zetten betekent wel dat Sman minstens twee werkdagen aan zijn 'kind' besteedt. "En dat is eigenlijk te veel", geeft hij toe. "De redactie dunt uit. Soms komt het erop neer dat ik Brouwerij Nieuws in m'n eentje volschrijf. Maar er minder tijd voor uittrekken wil ik ook niet. Daarvoor is het blad me te belangrijk. Het is het uitgelezen middel om medewerkers erop te wijzen dat we er met z'n allen hard aan moeten werken om Heineken in Nederland gezond te houden. Onze winst komt niet alleen uit Den Bosch." Inmiddels zit Gerrit Sman ruim acht jaar in deze functie en in die tijd heeft hij de Brouwerij en zijn medewerkers goed leren kennen. "Brabanders hebben twee kanten: bourgondisch en tegelijk gereserveerd. Ze kijken de kat uit de boom. Daar moest ik erg aan wennen toen ik hier een jaar of vijftien geleden vanuit Zoeterwoude terecht kwam. 'Weer zo'n manneke uit de Randstad', dachten ze. Maar omdat ik de organisatie al door en door kende - Sman maakt dit jaar 36 jaar Heineken vol - had ik al heel wat contacten, ook in Den Bosch. Daardoor kon ik me redelijk eenvoudig aanpassen. Nog veel belangrijker is dat ik altijd probeer me open op te stellen. Eigenlijk gaat de meeste tijd op aan praten met en luisteren naar mensen. Ik wil weten wat er leeft. Zodoende groei ik mee met de organisatie. Dat maakt mijn werk elke keer opnieuw weer een uitdaging." Een bezig man, die Gerrit Sman. "Mijn vrouw zou zeggen: hij praat veel, hij schrijft veel, hij eet veel en hij drinkt veel. Hier, meteen een goeie titel voor het artikel." Of een mooie slotzin. Vers van 't Vat, juni 2003

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 25