10.50
12.05
Zoveel papieren is voor hen haast niet te bevatten. Ze zijn na
twee dagen helemaal tureluurs."
/"I O Op de rijksweg doemt een file op van 9 kilo-
vy meter. We rijden om via de N223 naar
Hoek van Holland. Het provinciale weggetje
langs de kassen is nogal smal. Tegemoetkomende trucks
schieten rakelings voorbij. "De dodenweg", mompelt Ernst.
Een uur later gaat de voet van het gaspedaal. Maersk-Sealand
komt in zicht. De papieren komen weer tevoorschijn. Gele
vellen, witte vellen. Dit is het meest onderschatte deel van het
truckersbestaan: wachten, krabbels zetten, overleggen,
overzicht houden, plannen. "Bij Maersk Terminal is de overslag
het prettigst geregeld", vindt Ernst. Intuïtief zet hij de truck in de
rij die het snelst door de poort mag. De wachttijd voor de poort
is maximaal drie minuten, zo is het streven volgens Strategie
Account Coordinator Kees Gelderblom van Maersk-Sealand.
Hij houdt zich fulltime bezig met Heineken en zegt vooral plezier
te beleven aan de samenwerking met allerlei partners. Maersk-
Sealand, de grootste rederij ter wereld, is slechts één van de
schakels in de bierexport en dat maakt het juist interessant.
"Er komen vanuit Zoeterwoude gemiddeld vierhonderd con
tainers per week binnen. Daarmee is Heineken een belangrijke
klant voor wie wij graag extra ons best doen. De terminal gaat
waarschijnlijk speciaal voor Heineken ook in het weekend open."
Ernst relativeert de drie-minutentijd aan de poort. "Als er tien
wagens voor je staan, schiet het nog niet op."
Q O O We rijden achteruit een soort afwerkplek in.
'Boem'. De containercarrier op hoge poten
pikt de laadkist op. Over een week komt de
container terecht in de buik van de Johannes Maersk.
Snel rijdt Ernst het terrein weer over, op weg naar de
Waalhaven waar wat kleinere zeeschepen komen en gaan.
Daar haalt hij een lege laadkist van de Franse rederij CMA op.
Die wordt in Zoeterwoude weer geladen. Hans Koelewijn vindt
dat ene ritje naar de Waalhaven jammer. "Wij streven naar zo
kort mogelijke pendels. Een wagen rijdt naar Maersk en weer
terug of naar de Waalhaven en weer terug. Niet tussen Maersk
en de Waalhaven, want dat zijn extra kilometers."
De terminal in de Waalhaven geeft per
ongeluk een verkeerde container mee.
Ernst vroeg om een standaard 'box', maar
krijgt een 'high cube' waarmee hij niet door de Beneluxtunnel
mag. Weer terug in de rij. Weer moet Ernst de container
inspecteren. Laaddeuren open, naar binnen lopen en ruiken of
er geen rottend materiaal in ligt. Tien minuten oponthoud!
Terug in Zoeterwoude. Het had iets eerder
gekund, maar de bijrijder van Vers van 't Vat
drong aan op een sanitaire stop. De computer
op het dashboard heeft die korte stilstand geregistreerd maar
heeft natuurlijk geen benul waarom er is gestopt. Ernst:
"Gelukkig is er nog wel ruimte voor dit soort dingen. Het blijft
toch ook mensenwerk."
Vers van 't Vat, juni 2003
De verdere avonturen van container TCKU 914057-6
zijn te volgen via www.maersksealand.com