10.50 12.05 Zoveel papieren is voor hen haast niet te bevatten. Ze zijn na twee dagen helemaal tureluurs." /"I O Op de rijksweg doemt een file op van 9 kilo- vy meter. We rijden om via de N223 naar Hoek van Holland. Het provinciale weggetje langs de kassen is nogal smal. Tegemoetkomende trucks schieten rakelings voorbij. "De dodenweg", mompelt Ernst. Een uur later gaat de voet van het gaspedaal. Maersk-Sealand komt in zicht. De papieren komen weer tevoorschijn. Gele vellen, witte vellen. Dit is het meest onderschatte deel van het truckersbestaan: wachten, krabbels zetten, overleggen, overzicht houden, plannen. "Bij Maersk Terminal is de overslag het prettigst geregeld", vindt Ernst. Intuïtief zet hij de truck in de rij die het snelst door de poort mag. De wachttijd voor de poort is maximaal drie minuten, zo is het streven volgens Strategie Account Coordinator Kees Gelderblom van Maersk-Sealand. Hij houdt zich fulltime bezig met Heineken en zegt vooral plezier te beleven aan de samenwerking met allerlei partners. Maersk- Sealand, de grootste rederij ter wereld, is slechts één van de schakels in de bierexport en dat maakt het juist interessant. "Er komen vanuit Zoeterwoude gemiddeld vierhonderd con tainers per week binnen. Daarmee is Heineken een belangrijke klant voor wie wij graag extra ons best doen. De terminal gaat waarschijnlijk speciaal voor Heineken ook in het weekend open." Ernst relativeert de drie-minutentijd aan de poort. "Als er tien wagens voor je staan, schiet het nog niet op." Q O O We rijden achteruit een soort afwerkplek in. 'Boem'. De containercarrier op hoge poten pikt de laadkist op. Over een week komt de container terecht in de buik van de Johannes Maersk. Snel rijdt Ernst het terrein weer over, op weg naar de Waalhaven waar wat kleinere zeeschepen komen en gaan. Daar haalt hij een lege laadkist van de Franse rederij CMA op. Die wordt in Zoeterwoude weer geladen. Hans Koelewijn vindt dat ene ritje naar de Waalhaven jammer. "Wij streven naar zo kort mogelijke pendels. Een wagen rijdt naar Maersk en weer terug of naar de Waalhaven en weer terug. Niet tussen Maersk en de Waalhaven, want dat zijn extra kilometers." De terminal in de Waalhaven geeft per ongeluk een verkeerde container mee. Ernst vroeg om een standaard 'box', maar krijgt een 'high cube' waarmee hij niet door de Beneluxtunnel mag. Weer terug in de rij. Weer moet Ernst de container inspecteren. Laaddeuren open, naar binnen lopen en ruiken of er geen rottend materiaal in ligt. Tien minuten oponthoud! Terug in Zoeterwoude. Het had iets eerder gekund, maar de bijrijder van Vers van 't Vat drong aan op een sanitaire stop. De computer op het dashboard heeft die korte stilstand geregistreerd maar heeft natuurlijk geen benul waarom er is gestopt. Ernst: "Gelukkig is er nog wel ruimte voor dit soort dingen. Het blijft toch ook mensenwerk." Vers van 't Vat, juni 2003 De verdere avonturen van container TCKU 914057-6 zijn te volgen via www.maersksealand.com

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 21