r\"7 Een waterig ochtendzonnetje schijnt over de \J I iV/w 'putten'aan de uiterste oostkant van de Heineken Brouwerij in Zoeterwoude. 'Putten', zo heten de diep in de grond gelegen laadperrons die met wijd opengesperde muilen wachten op de vrachtwagens met con tainers die beurtelings achteruit indraaien. Maar eerst worden de paperassen in orde gemaakt. De vrachtbrief, uiteraard, maar ook een 'meidbon' met daarop het ritnummer, de rederij, het containernummer, pasnummer en kenteken van de vracht wagen. Douanepapieren komen er ook nog bij. Onze geribbelde container krijgt 22.145 kilo bier aan boord. Dat zijn 2.376 trays met ieder 24 blikjes. Ruim 57.000 blikjes bier. "Maal $3,50 per stuk", zegt vrachtwagenchauffeur Ernst Everaers. "Dat is de prijs die ik een tijd terug in een Amerikaans hotel moest betalen voor een blikje Heineken." 4 Tijdens het laden drinkt Ernst koffie in het aanpalende gebouw van DCS, het kloppend hart van de export naar Amerika en Canada. De kantine is even een rustpunt voor de vele chauffeurs van vier door Heineken ingehuurde transportbedrijven, zoals Reining waar Ernst voor rijdt. Voorheen deed hij internationaal werk. "Het leukste vond ik het zoeken", herinnert hij zich. De Limburger woont nu in Rijswijk vanwege zijn relatie met een Randstedelinge. Ernst wil niet meer kris kras door Europa rijden, vandaar dat hij liever drie maal daags pendelt tussen Zoeterwoude en de Rotterdamse haven, 's Nachts rijdt hij ook want de export naar al die dorstige Amerikaanse kelen gaat 24 uur per dag door. Vandaag is René Hensing de dienstdoende containerafhande- laar die vanachter zijn loket de partijen bier vlotjes de con tainers in dirigeert. "Soms kan een partij vanaf de bottellijn meteen de vrachtwagen in. Dat heet crossdocken", legt hij uit. "Maar alleen als er geen partijen ouder dan vijf dagen staan. Anders moeten die eerst." René moet goed opletten of er geen container voor de verkeerde put staat of naar de verkeerde rederij gaat. "Maar meestal zien de chauffeurs al van tevoren dat er iets niet klopt. Het blijft ook mensenwerk, hoor." f\~7 O n De intercom brult het putnummer van \J I vJ v Ernst door de kantine. Tijd om te vertrekken. In de cabine vult hij nog wat formulieren in. "Ik heb wel eens leerling-chauffeurs twee dagen naast me zitten. Die administratie is een moeilijk onderdeel. De geribbelde container moet naar het uiterste puntje van de Maasvlakte waar Maersk-Sealand is gevestigd, één van de rederijen waarmee Heineken samenwerkt. Vandaar gaat het per schip de oceaan over, naar Port Everglades bij Miami, Florida. De Amerikaanse consument wil graag een buitenlands bier en geen lokaal bier met een buitenlands etiket erop, zoals een Duitse brouwer al eens aan den lijve heeft onder vonden. "Een echt Heineken biertje komt uit Nederland", zegt Hans Koelewijn, werkzaam bij de Operational Service Coordinators (OSC). Zij plannen de ritten en sturen de vracht wagenchauffeurs aan. Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 20