r\"7 Een waterig ochtendzonnetje schijnt over de
\J I iV/w 'putten'aan de uiterste oostkant van de
Heineken Brouwerij in Zoeterwoude. 'Putten',
zo heten de diep in de grond gelegen laadperrons die met wijd
opengesperde muilen wachten op de vrachtwagens met con
tainers die beurtelings achteruit indraaien. Maar eerst worden
de paperassen in orde gemaakt. De vrachtbrief, uiteraard,
maar ook een 'meidbon' met daarop het ritnummer, de rederij,
het containernummer, pasnummer en kenteken van de vracht
wagen. Douanepapieren komen er ook nog bij. Onze geribbelde
container krijgt 22.145 kilo bier aan boord. Dat zijn 2.376 trays
met ieder 24 blikjes. Ruim 57.000 blikjes bier. "Maal $3,50 per
stuk", zegt vrachtwagenchauffeur Ernst Everaers. "Dat is de prijs
die ik een tijd terug in een Amerikaans hotel moest betalen
voor een blikje Heineken."
4 Tijdens het laden drinkt Ernst koffie in het
aanpalende gebouw van DCS, het kloppend
hart van de export naar Amerika en Canada.
De kantine is even een rustpunt voor de vele chauffeurs van
vier door Heineken ingehuurde transportbedrijven, zoals
Reining waar Ernst voor rijdt. Voorheen deed hij internationaal
werk. "Het leukste vond ik het zoeken", herinnert hij zich.
De Limburger woont nu in Rijswijk vanwege zijn relatie met een
Randstedelinge. Ernst wil niet meer kris kras door Europa
rijden, vandaar dat hij liever drie maal daags pendelt tussen
Zoeterwoude en de Rotterdamse haven, 's Nachts rijdt hij ook
want de export naar al die dorstige Amerikaanse kelen gaat
24 uur per dag door.
Vandaag is René Hensing de dienstdoende containerafhande-
laar die vanachter zijn loket de partijen bier vlotjes de con
tainers in dirigeert. "Soms kan een partij vanaf de bottellijn
meteen de vrachtwagen in. Dat heet crossdocken", legt hij uit.
"Maar alleen als er geen partijen ouder dan vijf dagen staan.
Anders moeten die eerst." René moet goed opletten of er geen
container voor de verkeerde put staat of naar de verkeerde
rederij gaat. "Maar meestal zien de chauffeurs al van tevoren
dat er iets niet klopt. Het blijft ook mensenwerk, hoor."
f\~7 O n De intercom brult het putnummer van
\J I vJ v Ernst door de kantine. Tijd om te vertrekken.
In de cabine vult hij nog wat formulieren in.
"Ik heb wel eens leerling-chauffeurs twee dagen naast me
zitten. Die administratie is een moeilijk onderdeel.
De geribbelde container moet naar het uiterste puntje van de
Maasvlakte waar Maersk-Sealand is gevestigd, één van de
rederijen waarmee Heineken samenwerkt. Vandaar gaat het
per schip de oceaan over, naar Port Everglades bij Miami,
Florida. De Amerikaanse consument wil graag een buitenlands
bier en geen lokaal bier met een buitenlands etiket erop,
zoals een Duitse brouwer al eens aan den lijve heeft onder
vonden. "Een echt Heineken biertje komt uit Nederland",
zegt Hans Koelewijn, werkzaam bij de Operational Service
Coordinators (OSC). Zij plannen de ritten en sturen de vracht
wagenchauffeurs aan.
Heineken
Nederlands Beheer