Pilot geplande marktbewerking Midden-Brabant Units op scherp in voetbaltoernooi Tekst Arno Verbaas De verkoopunit Brabant-West in Etten-Leur plant sinds twee jaar op proef de afspraken van vertegen woordigers op een nieuwe manier. Als alles goed gaat, werken alle 16 units per 1 oktober 2003 met het nieuwe systeem. Regionaal unit manager Jack Abendanon licht het belang van de pilot toe. "Tot nu toe konden vertegenwoordigers hun eigen tijd volledig inplannen", vertelt hij. "Nu de biermarkt vrijer wordt, is het veel belangrijker klanten regelmatig te bezoeken. Die kunnen immers veel gemakkelijker bij ons weggaan als ze niet tevreden zijn." Etten-Leur is daarom aan de slag gegaan met geplande markt bewerking. Dat fenomeen is op zich niet nieuw, maar wel voor de horecaorganisatie. Abendanon: "De commercieel assistenten plannen nu een groot deel - zo'n vijftig procent - van de afspraken van onze 18 vertegenwoordigers. De binnendienst bepaalt het tempo van de buiten dienst. Het afsprakenlijstje wordt daardoor evenwichtiger. De commercieel assistent licht de vertegenwoordiger bovendien van tevoren in over de klant: waar zitten de knelpunten, waaraan moet hij aandacht besteden, enzovoort. Na zijn bezoek geeft de vertegen woordiger op zijn beurt actiepunten door, waarmee de commercieel assistent weer aan de slag gaat." De nieuwe werkwijze is wel even wennen door de andere manier van samenwerken voor zowel vertegenwoordigers, commercieel assistenten als verkooptelefonisten. Abendanon is er echter van overtuigd dat het systeem zal aanslaan. "We hebben alle units ingelicht en die zijn enthousiast", vertelt hij. "We hebben alleen nog een goed planningsysteem in de computer nodig. Pas dan kunnen we geplande marktbewerking landelijk uitrollen." V.l.n.r. Alda Fekkes, Susanne Kupers en Juul de Leijer De velden van voetbalvereniging Kolping Boys in Alkmaar waren zaterdag 31 mei het toneel voor het jaarlijkse voetbaltoernooi van de Heineken-verkoopunits en enkele teams uit andere delen van de orga nisatie. Dit toernooi om de Amstel Cup ontstond in 1995 als verlengstuk van de 'echte' strijd om die fel begeerde voetbalbokaal, gesponsord door Amstel bier. De unit Noord- Holland in Alkmaar, de winnaar van 2002, had de eer de editie van 2003 te organiseren. Martijn Nagelmaeker, verkoop telefonist bij Heineken Brouwerijen Noord-Holland, was een van de organisatoren van het evenement. "Het was een geslaagde dag", blikt hij tevreden terug. "Leuke wedstrijden, waarin de 21 teams elkaar in vier poules op het scherpst van de snede bestreden. De Amstel Cup begon ooit als vriendschappelijk toernooi, maar je ziet de laatste jaren toch steeds meer rivaliteit tussen de teams. Ze spelen om te winnen." Na een spannende strijd in de kwart en de halve finales kwam de unit Groningen als winnaar uit de bus. En dat moest natuurlijk worden gevierd. Dankzij het mooie weer bleven veel spelers en toeschouwers voor de traditionele barbecue-met- biertje na afloop. Overigens organiseert Heineken Brouwerijen-unit Gelderland in Nijmegen, ondanks de Groningse overwinning, volgend jaar - op eigen verzoek - de volgende editie. Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 18