Vietnam Brewery vaart mee
op golven van economie
Volle kracht vooruit. Zo mag je de omschrijving van Peter Ong,
general manager van Vietnam Brewery, over de economie van het land wel noemen.
Vietnam trekt zich weinig tot niets aan van een economische dip:
de welvaart en koopkracht stijgen en Vietnam Brewery heeft dit jaar zelfs
de Heineken Quality Award en de Brewery Award gewonnen.
Pijlen
Tekst
Jan Kroese
Op dit hoogtepunt gaat brewery manager Paul Bleys Vietnam verlaten.
Zijn opvolger wordt Titus Plooij. In wat voor land komt Titus terecht?
Peter Ong glimlacht even: "Het is in ieder geval een leuke markt om in
te werken. Hij komt in een land met een groeiende economie. Op dit
moment zitten we in Vietnam middenin die periode van stabiele groei
en Vietnam Brewery plukt daar ook de vruchten van. Onze afzet is de
afgelopen jaren enorm gestegen en blijft stijgen."
De economie van het land was zó sterk, dat de economische crisis die
Azië eind negentiger jaren trof, vrijwel aan Vietnam voorbij ging.
Peter Ong beaamt dat. "Voor die tijd groeide de economie van Vietnam
jaarlijks met gemiddeld acht tot negen procent. Door de economische
crisis zakte de groei naar vijf procent in 1998/1999. Daarna heeft deze
zich hersteld en is teruggekomen op gemiddeld zeven procent.
We voelden de recessie dus veel minder dan de ons omringende
landen." Toch heeft Vietnam Brewery het voortdurende succes niet
alleen te danken aan de groeiende economie. Het deel van de
bevolking dat bier drinkt, de jong volwassenen, is het afgelopen
decennium sterk toegenomen. Deze groep heeft bovendien een
groeiende belangstelling voor de kwalitatief betere producten,
zoals Heineken en Tiger.
Vietnam Brewery Ltd. is een samenwerkingsverband tussen
Asia Pacific Breweries (waarin Heineken een belang van 42,5% heeft)
en Satra, een onderneming van de Vietnamese overheid.
Vietnam Breweries is voor 60% eigendom van Asia Pacific Breweries,
Satra heeft de overige 40%. De onderneming heeft een brouwerij nabij
Ho Chi Minh City, het vroegere Saigon, met een productiecapaciteit
van 1,5 miljoen hectoliter. De brouwerij brouwt Heineken, Tiger en
het lokale merk Bivina, dat halverwege de negentiger jaren werd
ontwikkeld.
"Met Heineken en Tiger in het premium segment van de markt,
vonden we dat er een tactische rol in onze portfolio was weggelegd
voor een goedkoper merk. We hebben toen Bivina ontwikkeld.
tEtsijgP
t.nmw
IMSB.m Mffit
WT:-** Ij?
Heineken
Nederlands Beheer