Vietnam Brewery vaart mee op golven van economie Volle kracht vooruit. Zo mag je de omschrijving van Peter Ong, general manager van Vietnam Brewery, over de economie van het land wel noemen. Vietnam trekt zich weinig tot niets aan van een economische dip: de welvaart en koopkracht stijgen en Vietnam Brewery heeft dit jaar zelfs de Heineken Quality Award en de Brewery Award gewonnen. Pijlen Tekst Jan Kroese Op dit hoogtepunt gaat brewery manager Paul Bleys Vietnam verlaten. Zijn opvolger wordt Titus Plooij. In wat voor land komt Titus terecht? Peter Ong glimlacht even: "Het is in ieder geval een leuke markt om in te werken. Hij komt in een land met een groeiende economie. Op dit moment zitten we in Vietnam middenin die periode van stabiele groei en Vietnam Brewery plukt daar ook de vruchten van. Onze afzet is de afgelopen jaren enorm gestegen en blijft stijgen." De economie van het land was zó sterk, dat de economische crisis die Azië eind negentiger jaren trof, vrijwel aan Vietnam voorbij ging. Peter Ong beaamt dat. "Voor die tijd groeide de economie van Vietnam jaarlijks met gemiddeld acht tot negen procent. Door de economische crisis zakte de groei naar vijf procent in 1998/1999. Daarna heeft deze zich hersteld en is teruggekomen op gemiddeld zeven procent. We voelden de recessie dus veel minder dan de ons omringende landen." Toch heeft Vietnam Brewery het voortdurende succes niet alleen te danken aan de groeiende economie. Het deel van de bevolking dat bier drinkt, de jong volwassenen, is het afgelopen decennium sterk toegenomen. Deze groep heeft bovendien een groeiende belangstelling voor de kwalitatief betere producten, zoals Heineken en Tiger. Vietnam Brewery Ltd. is een samenwerkingsverband tussen Asia Pacific Breweries (waarin Heineken een belang van 42,5% heeft) en Satra, een onderneming van de Vietnamese overheid. Vietnam Breweries is voor 60% eigendom van Asia Pacific Breweries, Satra heeft de overige 40%. De onderneming heeft een brouwerij nabij Ho Chi Minh City, het vroegere Saigon, met een productiecapaciteit van 1,5 miljoen hectoliter. De brouwerij brouwt Heineken, Tiger en het lokale merk Bivina, dat halverwege de negentiger jaren werd ontwikkeld. "Met Heineken en Tiger in het premium segment van de markt, vonden we dat er een tactische rol in onze portfolio was weggelegd voor een goedkoper merk. We hebben toen Bivina ontwikkeld. tEtsijgP t.nmw IMSB.m Mffit WT:-** Ij? Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 14