De Strategy Support Group aan de Weteringschans in Amsterdam houdt zich bezig met het adviseren van werkmaatschappijen over strategisch beleid. Zij helpt bij het vormen van een gezamenlijk zicht op de biermarkt en haar ontwikkelingen en doet aanbevelingen om de organisatie daarnaar te vormen. De afdeling heeft inmiddels heel wat werkmaatschappijen geadviseerd. In principe kan iedere werkmaatschappij de Strategy Support Group inhuren. Maar je moet het wel kunnen betalen. Net als bij een extern bureau hangt er een kostenplaatje aan. Goof Meijer is consultant Strategy Support. Hij vertelt over de laatste projecten en de uitdagingen van het vak. Polen Na het communisme Tekst Wilma Gertenaar Strategisch inzicht "Wij werken in opdracht van lokale organisaties. Als zij tegen een probleem aanlopen, huren ze onze expertise in om tot een oplossing te komen. Dat betekent niet dat wij het probleem oplossen. Voor een groot deel doen ze dat zelf. Ons werk is ervoor te zorgen dat zij het juiste gereedschap hebben en het hele proces, van probleemstelling tot oplossing, te begeleiden. Onze inbreng begint met een projectplan en planning. Verder brengen wij een aantal door Heineken beproefde methodes in. Speciaal ontwikkeld voor de financiële verslaggeving, marktonderzoek en de manier waarop je de verschillende merken in de markt plaatst. En natuurlijk coachen wij de lokale mensen in het projectteam als dat nodig is. Wij beginnen sowieso niet aan een project als er niet iemand lokaal is aangewezen om 100% met het project bezig te zijn. Uiteindelijk moet het management, als wij weer weg zijn, kunnen terugvallen op eigen mensen voor de kennis en kunde." "Een goed voorbeeld is een project dat we pas in Polen hebben afgerond. Daar hebben we vijf maanden gewerkt in opdracht van de commercieel directeur. Het probleem was dat de werkmaatschappij in Polen in de laatste twee jaar door acquisities hard was gegroeid en er veel merken bij kwamen. Veel van die merken waren nog erg regionaal. Bovendien zijn de verkoopkanalen horeca en thuisverbruik in Polen nog zo in beweging, datje heel goed moet nadenken hoe je al die merken effectief en efficiënt kunt inzetten." "Polen was een communistisch land. Voor heel veel mensen is de omslag in Polen al weer lang geleden, maar de ontwikkelingen in de biermarkt lopen altijd een paar passen achter. Vroeger besloot de regering hoeveel bier van welk merk werd geproduceerd. Reclame werd in Polen niet gemaakt. Nu er marktwerking ontstaat, wordt het voor ons in Polen spannend. Wie heeft nou de leiding in de markt? En ben Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 10