Geflitst Amstel Gold Race 2003 Heineken slaat grote slag met overname BBAG Kort nieuws Tweede paasdag werd een unieke Amstel Gold Race gereden. Na het startschot, dat werd gegeven door meneer de Carvalho, de echtgenoot van mevrouw Charlene de Carvalho-Heineken, vertrokken de wielrenners om kwart over tien vanaf het stadhuis in Maastricht. Zo'n zes uur later kwam de eerste renner, Alexandre Vinokourov, over de eindstreep op de Cauberg in Valkenburg. Deze nieuwe finishplaats van de Amstel Gold Race bleek een enorm succes. Dankzij het mooie weer en de vele toeschouwers langs het parcours, was het daar volop gezelligheid. Willeke Teeuwen, die jarenlang werkzaam was bij Hospitality Support, gaf het startschot voor de dames. Voor hen was de Amstel Gold Race dit jaar terecht een eerste World Cup-wedstrijd. Nicole Cook ging als eerste over de finish. De avond voorafgaand aan de wielerklassieker werd op initiatief van de horeca in Valkenburg de 'Amstel Gold Proloog Party' georganiseerd. De organisatie van de Amstel Gold Race is erg tevreden over het verloop van de race. "Wielrennen in Nederland is Valkenburg en dus de Cauberg", zegt Leo van Vliet, koers- directeur van de Amstel Gold Race. Heineken heeft de Oostenrijkse brouwer BBAG overgenomen voor 1,9 miljard euro. Heineken is met deze omvangrijkste aankoop uit zijn geschiedenis de grootste brouwer in Centraal-Europa. BBAG boekte in 2002, met acht brouwerijen in Oostenrijk en veertien in andere Oost-Europese landen, een omzet van 1,12 miljard euro en zette 13 miljoen hectoliter bier af. Het bedrijf is ook actief in de mineraalwater- en frisdrankmarkt. Met deze grote slag reageert Heineken op de afnemende bierconsumptie in West-Europa. De groei verschuift naar het oosten, zo zei bestuursvoorzitter Anthony Ruys begin mei in Wenen, tijdens een pers conferentie. In een van de volgende nummers van Vers van 't Vat wordt uitgebreid op deze overname ingegaan. Deze kroonluchter in een café in Gweta, Botswana, is gemaakt van Amstel Light-flesjes en is gefotografeerd door Nicole Steenbrink, Heineken Den Haag. Erik Polman, werkzaam bij Vrumona, kwam in Frankrijk op een rommel markt dit unieke Matchbox-model van een Ford-bus tegen. Met originele opdruk van Dr Pepper, dat sinds een tijd weer in Bunnik wordt afgevuld.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 9