Binnenkort in dit theater: 'Nieuw talent' Stel: je hebt talent. Niet zomaar talent, maar het soort talent waar bedrijven om zitten te springen. Tenminste, dat is de inschatting die je van jezelf hebt. Als jij de kans krijgt, zorg je er in je eentje voor dat de economische recessie in 'no time' tot het verleden behoort. Je weet zeker datje zult uitgroeien tot een voorbeeldmanager die zakelijkheid en menselijkheid moeiteloos weet te combineren tot een spannende en motiverende manier van leidinggeven. Als je de kans krijgt... Vakmensen gezocht Ken je eigen kwaliteiten Management Development Je hebt natuurlijk het voordeel dat je meer zichtbaar bent' Tekst Wilma Gertenaar Wie moet jou die kans geven? Welke weg moetje bewan delen om ervoor te zorgen dat de juiste mensen jouw talent op waarde kunnen schatten? Binnen Heineken begint die weg bij de afdeling Recruit ment en Talentontwikkeling. De afdeling concentreert zich op CAVO-medewerkers tot aan salarisgroep 30. Hier wordt de communicatie met de arbeidsmarkt ontwikkeld, worden trainees geselecteerd en het beleid voor talentontwikkeling gemaakt. Bovendien speelt de afdeling een grote rol in de uitvoering daarvan. Begeleiden, trainen en opleiden: instrumenten die worden ingezet om het talent dat we hebben, zo goed mogelijk tot ontwikkeling te brengen. Loek Mensink is hoofd van deze afdeling. Met hem spreken we over de laatste ontwikkelingen. "In het bedrijfsleven in Nederland is een trend ontstaan waarin meer behoefte is aan vakmensen en vakmanagers en minder aan algemene managers. Mijn afdeling rekru teert mensen van wie we denken dat ze in tien tot vijftien jaar een managementpositie kunnen vervullen, de managementtrainees. We selecteren met name op algemene vaardigheden. Op kwaliteiten waarmee iemand in de toekomst leiding kan geven. In tegenstelling tot vroeger ligt de nadruk in de eerste vijf, zes jaar op het eigen vakgebied. Pas daarna wordt het tijd om ook in andere bedrijfsonderdelen te kijken. Die tendens wordt in de toekomst sterker, denk ik. Een trainee moet breder gericht zijn dan alleen op het vakgebied. Uiteindelijk komen ze immers in een functie terecht die daarom vraagt." "Vroeger heette talentontwikkeling loopbaanontwikkeling. Daar zijn we vanaf gestapt, omdat het de indruk wekt dat het altijd met promotie te maken heeft. Dat is beslist niet zo. Het is bedoeld voor het uitbouwen van talenten, of daar nou wel of niet promotie aan vast zit. Het aardige zit 'm er juist in dat iedereen talenten heeft. Het belangrijkste talent is het kennen van je eigen kwali teiten en weten watje nodig hebt om ze te ontwikkelen. Ik vind dat Heineken de medewerkers daarbij veel te bieden heeft. De rol van de afdeling Recruitment en Talentontwikkeling hierbij is de balans te vinden tussen de talenten die Heineken nodig heeft en de persoonlijke talenten van de medewerker. Dat doen we door beleid te ontwikkelen in samenwerking met de verschillende P&O-afdelingen en het management. Bovendien ondersteunen en adviseren we bij de uitvoering van dat beleid." Duidelijk is dat talent ontwikkeling van twee kanten komt: als medewerker werkje er zelf aan, het bedrijf onder steunt en biedt je de mogelijkheden. "Onderdeel van talentontwikkeling is het Management Development-programma (MD). Dit is een begeleidings programma voor medewerkers die wij zien als toptalent. Uit onderzoek, enkele jaren geleden, bleek dat jonge Heineken-medewerkers geen zicht hadden op hoe loopbanen tot stand komen. Daarom geven we sinds die tijd heel duidelijk aan of we iemand in aanleg een senior manager vinden en wat daarvoor het profiel is. De directie van Heineken Nederlands Beheer selecteert talent voor het MD-programma. Om ervoor in aanmerking te komen, moetje driejaar aan het werk zijn bij Heineken of een ander bedrijf. De directie kijkt naar de hele groep medewerkers tussen salarisgroep 20 en 30. Niet alleen universitair geschoolden, maar ook hbo'ers komen in aanmerking. Dat is een stuk eerlijker. Het is niet meer zo datje als trainee binnenkomt en je kostje vervolgens gekocht is. In het MD-programma wordt je positie elk jaar opnieuw bekeken. De voordelen die je hebt zijn beperkt. Net als ieder ander word je begeleid door je leiding gevende. Daarnaast vinden er drie keer per jaar gesprekken plaats met een adviseur van onze afdeling. Daarin wordt nog eens extra gekeken naar je kwaliteiten en je ontwikkelmogelijkheden. En je hebt natuurlijk het voordeel datje meer zichtbaar bent. Maar daar blijft het bij. Uiteindelijk moetje het zelf doen, met je eigen talent." Vers van 't

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 7