'Bier is voor de gemiddelde Indonesiër een luxeproduct.' Besparen door uitgeven 15 THAILAND /- At VIETNAM Monl"° - BonsW,-," -/J V~fc; South -o -8 ASf-®°DlAV China Seo PHILIPPINES t Phnom rSk&dra, 'A is- Singopor» ï"i" p,-.---: FEDERATED St, I CAROLINE ISLA I ,.V <*~v De nieuwe brouwerij in Sampang Agung Net als de rest van Heineken heeft ook Multi Bintang daartoe een ambitieus veranderprogramma opgesteld. 'Time for Change' heet het, en de speerpunten zijn productontwikkeling, export, kostenbesparing en investering in systemen en procedures. Michiel Egeler: "We gaan producten ontwikkelen in zowel de bier- als biergerelateerde markt. In augustus 2002 hebben we onze laagalcoholische Green Sands al alcoholvrij gemaakt, waardoor er geen accijns meer op wordt geheven en we het goedkoper en aan meer mensen kunnen verkopen. Alcoholvrij betekent immers dat iedereen in Indonesië het mag drinken. Dit jaar volgen twee line-extensions voor dit product. Ook in de biermarkt onderzoeken we momenteel manieren om bier voor meer mensen aantrekkelijk en bereikbaar te maken." Multi Bintang gaat daarnaast nadrukkelijker werken aan export. "We exporteren Bir Bintang en Green Sands nu al naar een tiental landen in de regio", vertelt Egeler. "Bovendien verschepen we Bir Bintang naar Indonesische restaurants in Nederland. Voor beide zien we grotere mogelijkheden en daarom hebben we onlangs een exportafdeling opgezet." Dat wil wat zeggen, want op tal van andere punten wordt juist bespaard. Het bedrijf kijkt bijvoorbeeld kritisch naar de inkoopprijzen voor grondstoffen en de kosten van de productie. Tegelijk wordt echter ook geïnvesteerd in de toekomst. Michiel Egeler: "Dat lijkt een tegenstelling: enerzijds besparen, anderzijds uitgeven. Maar alleen zo kunnen we kosteneffectiever en op termijn beter produceren. ISO en HACCP hebben de komende tijd onze aandacht en we besteden veel tijd en geld aan trainingen. In 2004 gaan we bovendien SAP implementeren." Kortom: tegenwind of niet, Multi Bintang slaat zich er doorheen. Land: Indonesië Hoofdstad: Jakarta Munteenheid: Rupiah Populatie: 211,1 miljoen Oppervlakte: 1.919.443 km2 (ongeveer 50 x Nederland) Heineken actief sinds: 1937 Brouwerijgroep: P.T. Multi Bintang Indonesia Merken: Bir Bintang (lagerbier), Heineken (import), Guinness Stout, Green Sands Shandy Marktaandeel: Bir Bintang 67% Concurrentie: Delta (Anker bier), Bali Hai Aantal medewerkers: 1.000 Productiecapaciteit: 1.500.000 hectoliter in twee brouwerijen: in Sampang Agung (Java) en Tangerang (bij Jakarta) Vers van 't Vat, mei 2003 A i

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 15