Bier verkopen in de Gordel van Smaragd De uitdaging voor Multi Bintang Indonesia: Indonesië, archipel van meer dan tienduizend eilanden. Een paradijselijke wereld in de Indische Oceaan. Heineken is hier sinds 1937 met veel succes actief. Onder de naam Multi Bintang Indonesia verkoopt de brouwerij bier in de Gordel van Smaragd - ondanks de recente economische crisis, terroristische aanslagen en anti-alcoholmaatregelen van de overheid. Ook een paradijs heeft zo zijn uitdagingen. 14 Accijnzen Tekst Arno Verbaas Heineken Nederlands Beheer religie. In andere islamitische landen zijn die twee vaak onlosmakelijk met elkaar verbonden, waardoor de regering zich strikt houdt aan de voorschriften in de koran. Hier is dat niet zo; Indonesische moslims mogen zelf bepalen of ze alcohol gebruiken. Dat niet iedereen dat doet, heeft ook te maken met het feit dat bier voor de gemiddelde Indonesiër een luxeproduct is. De overheid heft er forse accijnzen en een 'luxury tax* op en dat maakt bier niet goedkoop." De recente economische crisis heeft Indonesië van alle landen in de regio het zwaarst getroffen. De terroristische aanslag op Bali in 2002 zorgt ervoor dat toeristen wegblijven. Naar schatting een vijfde van de bevolking is werkloos en de overheid verhoogt, in een poging meer geld binnen te krijgen, de bestaande accijnzen. "In 2001 daalde door al die verschillende oorzaken de biermarkt, en die daling zette zich ook in 2002 voort", zegt Egeler. "Het marktaandeel van ons voornaamste merk, Bir Bintang, groeide in 2002 weliswaar, maar dat maakt de daling niet goed en die drukt op onze winst. Daarom moeten we op zoek naar manieren om de situatie te veranderen." De geschiedenis van Heineken in Indonesië is er een met een golfbeweging. Sinds de aankoop van de eerste brouwerij in Soerabaja, eindjaren dertig, is er heel wat gebeurd. De Japanse bezetting in de Tweede Wereldoorlog en de onafhankelijkheid van Indonesië in 1949 bijvoorbeeld. De nationalisatiepolitiek van Soekarno, waardoor buitenlandse merknamen niet meer mochten worden gebruikt en Heineken veranderde in Bintang ('ster' in het Indonesisch). En niet te vergeten de economische malaise, die het land sinds 1997 teistert. Houd je maar eens staande in het grootste moslimland van de wereld, waar het nuttigen van alcohol allesbehalve vanzelfsprekend is. Toch lukt dat Multi Bintang aardig met producten als Bir Bintang ('sterbier'), de shandy Green Sands en geïmporteerd Heineken bier. Michiel Egeler, general manager, legt uit dat het verkopen van bier desondanks niet eenvoudig is. "Negentig procent van de Indonesische bevolking is moslim. Toch is het niet zo dat wij onze producten alleen aan de overige tien procent en aan toeristen verkopen. Indonesië kent namelijk een scheiding tussen staat en

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 14