SHOW snijdt pc los van de Servers Uitdaging Omslagpunt 13 Projectmanager Robert Smith en Martijn Otten, teamleider Migratie bij Heineken, vatten nog eens samen waarom SHOW (Standard Heineken Office Workplace) er ook alweer moest komen. "Het vorige systeem met Windows 95 was behoorlijk storingsgevoelig geworden, doordat veel mensen eigen software op hun computers hadden geïnstalleerd. We telden in het begin ruim 1.200 softwarepakketten", vertelt Smith. "Tweede probleem was dat Microsoft en andere leveranciers stopten met de ondersteuning van Windows 95. En, tot slot, Heineken Nederland wilde ook de kosten van de automatisering beter beheersen." Het nieuwe systeem is gebaseerd op Windows 2000. Centrale servers doen nu het meeste werk. Deze bevatten alle bestanden, documenten en nog maar 120 software pakketten. De gebruiker tikt zijn wachtwoord en user-id in, waarna een server alle relevante zaken naar de pc stuurt. Wie meer wil, bijvoorbeeld speciale software, moet toestemming vragen aan de leidinggevende. "Het grote voordeel van centrale servers is datje overal binnen Heineken Nederland aan een pc kunt werken", zegt Martijn Otten. "Als je pc crasht, kun je gewoon doorwerken op een andere. De personal computer is juist niet persoonlijk, maar gericht op de functie van de persoon die er toevallig achter zit." Otten: "Je hoeft je eigen spullen nu niet meer mee te slepen. Het staat allemaal op de server. Er zijn nu ook minder laptops in gebruik. Verder behoort het moeizame terugzetten van programma's en bestanden, nadat een computer is gecrasht of gestolen, tot het verleden. Dat levert ook een kostenbesparing op." Het SHOW-project verliep eenvoudig voor wat betreft de kantoorruimtes. De invoering bij Productie was een stuk complexer. Het projectteam kreeg de opdracht om zonder verstoring van de productie SHOW uit te rollen. "Dat is gelukt" zegt Smith met ingehouden trots. Otten: "Het was nog een hele uitdaging. Met drie-, vier- en vijfploegen diensten valt het niet mee om een nieuwe gezamenlijke werkplek te installeren en het medewerkers uit te leggen, zonder oponthoud van het werk. De aanpak kwam neer op het bieden van voldoende voorzorg en vooral veel nazorg. Ofwel, korte trainingen vooraf en een team van specialisten dat een week lang hulp bood bij tal van vragen zodra de nieuwe pc's er stonden. Zij waren als het ware de bezemwagen van de uitrol-karavaan. Smith toont het schema van oktober vorig jaar tot half april dit jaar. Per week gemiddeld zo'n honderd pc's met het dubbele aantal medewerkers dat er gebruik van maakt. "Zo'n tempo is nog niet eerder gehaald binnen Heineken", zegt Smith. Hij trakteerde elke week op taart bij meer dan honderd geplaatste pc's. Nu, aan het eind van fase drie, zijn er 1.650 pc's geplaatst voor 2.500 collega's. "In het begin waren gebruikers nogal sceptisch, maar in december kwam de omslag. Er waren ook managers van andere automatiseringsprojecten die vroegen: 'Kunnen we niet bij jullie aanhaken? Dan hebben we in ieder geval een stabiele omgeving.' En de klachten veranderden. Ineens was het probleem dat afdelingen vroegen of zij eerder op SHOW mochten dan gepland. Kijk, dat was nog eens een compliment." Vers van 't Vat, mei 2003

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 13