10 Brochures, posters, formulieren, bladen, en liefst in een herkenbare, eigen stijl. Een bedrijf als Heineken gebruikt ze massaal om u te informeren. Maar die dingen ontstaan niet vanzelf. Hoog tijd u daarover ook eens te informeren. Vormgeving en drukwerk is een van de taken van de afdeling Document Services, waar ze 'de huisstijl in hun bloed hebben'. Tekst Arno Verbaas Tijd voor een ander beeld Postkamer, uitgiftemagazijn voor kantoorartikelen, archief, vormgeving en drukwerk - samen vormen de 21 medewerkers Document Services, onderdeel van Facility Services. Pal achter de draaiende kopieermachines is op de benedenverdieping van het kantoorgebouw in Zoeterwoude een riante ruimte gereserveerd voor de vier vormgevers. Een beetje weg gemoffeld, dat wel. En misschien is dat wel de reden dat veel mensen 'Document Services' nog altijd koppelen aan dampende stencilmachines en geniete besprekingsverslagen. "Fout", zegt Cees van der Meulen, senior medewerker. Net als collega-vormgevers Chantal Gubler, Chris van der Kooij en Lia Wesselink vindt hij het tijd worden dat dat beeld verandert. "Wij kunnen voor iedereen binnen Heineken de vormgeving en het drukken van de meest uiteenlopende communicatie uitingen verzorgen." Bewaking Dat Cees gelijk heeft, bewijst een wand van de kamer die behangen is met interne Heineken-communicatie in alle soorten Heineken Nederlands Beheer en maten. Van een aankondiging voor een Paasbiertje tot een complete informatiemap over het Aware of Energy-project. En alles in de zo herkenbare huisstijl. "Het bewaken van die huisstijl is een van onze belangrijkste taken", vertelt Chris. "Heineken wil kwaliteit uitstralen, ook in haar communicatie. Maar soms krijgen we hier dingen onder ogen die écht niet kunnen. Een aankondiging bijvoorbeeld die niet over bier gaat, maar waarin wel het logo van Heineken bier wordt gebruikt. Terwijl dat alleen mag als het om een bieruiting gaat." Het werk komt binnen via elektronische orderformulieren op het BrowseHuis. Klanten zoeken echter ook vaak telefonisch contact om te bespreken hoe een nieuwsbrief, brochure of flyer eruit moet komen te zien. "Sommigen weten nog helemaal niet wat ze willen, terwijl anderen met een uitgewerkt plan bij ons binnenkomen", vertelt Cees. "Dat zorgt voor veel afwisseling en het vraagt vaak een creatieve insteek. De huisstijl stelt aan de ene kant beperkingen, maar biedt daarbinnen de uitdaging toch van elke opdracht weer iets verfrissends te maken."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 10