'Ik kan me zeker voorstellen dat we een brouwerij in Irak overnemen.' Na de oorlog Tekst FEM Business goed uit. De boodschap was: ik ben één van jullie." Ruys werd ontvangen op het hoogste niveau. "Ik heb in Egypte gesproken met minister-president Atef Ebeid. In Libanon heb ik minister-president Rafik Hariri en president Emile Lahoud ontmoet. In die landen zien ze in deze moeilijke tijden graag positieve puntjes van buiten landse investeerders. Wij stralen het vertrouwen uit dat we onze activiteiten daar serieus nemen. En dat op een moment dat andere bedrijven die landen niet eens willen bezoeken. Het Midden-Oosten is voor Heineken met die laatste overnames een krachtige regio geworden, waaraan we ook in de toekomst speciale aandacht blijven geven." Die aandacht gaat verder dan de regio alleen. Ruys is razendenthousiast over de mogelijkheden van de softdrink Fayrouz. Een drankje dat wel wordt gebrouwen, maar niet wordt gefermenteerd. Daardoor is het halal, voor moslims geschikt. "We hebben met Fayrouz inmiddels vijftien procent van de frisdrankmarkt van Egypte te pakken en dat drie jaar na lancering in een markt waar je moet concurreren met Pepsi en Coca- Cola. Bepaald indrukwekkend. We gaan nu onderzoeken hoe we Fayrouz kunnen inzetten via onze brouwerijen in andere moslimlanden zoals Indonesië en Nigeria." Ruys ziet in de dreigende antigevoelens jegens Amerika geen bedreiging voor Heineken, dat net als Coca-Cola een icoon van de westerse wereld is. "Ik denk dat iedereen zich realiseert dat Heineken een Europese en geen Amerikaanse onderneming is." Ruys hoopt dat er na de Golfoorlog voldoende aandacht is voor de wederopbouw van Irak. "Geld moet in ruime mate voorhanden zijn voor de opbouw, voedselvoor ziening en vredesactiviteiten. Dat is de enige manier om grotere ellende te voorkomen." Daarbij kan Heineken eventueel een rol spelen, zegt Ruys. Hij blijkt opmerkelijk goed op de hoogte te zijn van de biermarkt van Irak. "Het land heeft in de regio de hoogste bierconsumptie per hoofd van de bevolking. Irak heeft vijf brouwerijen. Ik kan me zeker voorstellen dat we daar een brouwerij overnemen, als er een democratisch bestuur komt. Waarom wel een overname in Egypte en niet in Irak? We hebben ons oog nog niet laten vallen op een van die brouwerijen. Als het wel zo zou zijn, zou ik het niet zeggen." Grozfiy; °Machackala ]M/; Sea UZBEKISTAN jSryj'Nukus i v—Y-ilasauz TURKMENISTAN' Cimke'nl GEORGIA' Xbiï ARMEN KYZYL- KJM TURKEY "Tabriz Hamg'dar^rP SYRIA OREAXSALX DESERX Kabul w'scus IRAQ Oandat1 Abadan SYRFAN DESERX 'Sukkcit^ PAKISTAN SAUDI ARABIA '•UNITED AR Ai EMIRATES' Medina ERITREA Kossolb/ Het Midden-Oosten is een belangrijke regio voor Heineken. De Nederlandse multinational exporteerde vorig jaar 245.000 hectoliter bier naar de Golfstaten. Daarnaast heeft Heineken aanzienlijke belangen in lokale brouwerijen. Daarvan is Al Ahram veruit de grootste. Heineken kocht deze Egyptische brouwerij vorig jaar voor 280 miljoen dollar. Met 3.800 medewerkers boekt Al Ahram een omzet van ruim honderd miljoen dollar. Vier jaar geleden kocht Heineken achttien procent in de Israëlische bierbrouwer Tempo. Nog langer is Heineken aanwezig in Libanon en Jordanië. Die belangen heeft het bierconcern te danken aan de overname van concurrent Amstel in 1968. Vorig jaar breidde Heineken zijn belang in de Libanese bierproducent Almaza uit van tien tot tachtig procent. De brouwerij in Beiroet heeft tweehonderd werknemers en beheerst zestig procent van de biermarkt. In Jordanië bezit Heineken slechts elf procent in de brouwerij van General Investment. De Jordaanse brouwerij exporteerde jarenlang bier naar buurland Irak. Volgens de website van de onderneming is die export sinds de Golfoorlog in 1991 gestaakt. •lack Sea Tehran E.sfahan Tashkent. Krasnovodsk KARA-KJM •PAshkabad Dushanbe Mashhad --;MoW EMEN Sana W r Bondar-e'Abbps Manama BAHRAIN0 Doha0-' °MAr" BALUCHIfiXAN ÖATAR..0 Aby DHiabi Muscat OMAN JamnagarQ. Arabian Sea Arabian Basin Indian Vers van 't Vat

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 7