10 vragen aan...
de stylist van de nieuwe
Heineken-bedrijfskleding
Mooi Heineken-groen is niet lelijk. Wereldwijd ontlenen we een sterke herkenbaarheid aan 'onze'
kleur groen. Maar, gestoken in een opvallend groene outfit je dagelijkse werkzaamheden uitvoeren,
is toch een ander verhaal. De gemiddelde bedrijfskledingdrager loopt er dan ook niet warm voor.
Na Frans Molenaar is het de beurt aan styling manager Vincent de Vries van bedrijfskleding-
leverancier EHCO-KLM Kleding N.V. Opdracht: een mooie, doch functionele collectie samenstellen.
Belangrijke voorwaarde: de kleding moet groen zijn. Drijft het hem al tot wanhoop?
Wat heeft u gedaan om tot nieuwe leverancier te worden
verkozen?
Stelt Heineken veel eisen aan de kleding?
4 "Heineken gaat op een zeer bewuste manier met het kledingpakket
om. In de eerste gesprekken werd al duidelijk dat de nieuwe kleding
erg serieus werd genomen. Er is veel aandacht besteed aan duurzame
materialen, functionaliteit en comfort. Dit alles moest ook nog eens in
de huisstijl worden gegoten en - niet te vergeten - groen zijn. Ik kan
niet anders zeggen dan dat er een pittig pakket aan kledingeisen lag
waar gewoon goed over is nagedacht."
Wat vindt u van de voorwaarde dat de kleding groen
moet zijn?
Hoe had u de kleding ontworpen als Heineken er geen
functionele eisen aan zou hebben verbonden?
Wat is 'not done' in bedrijfskledingtermen?
Waar zou u het liefst willen ontwerpen?
Wat is uw grootste succes geweest?
Wat vindt u het meest 'Heineken' aan de kleding die nu is
gekozen?
Hoe trendgevoelig is bedrijfskleding?
Wat voor persoon heeft u in gedachten als u ontwerpt?
Tekst
Loes Iedema
"We wilden Heineken duidelijk maken dat ze met een serieuze,
innovatieve partij te maken had. We hebben onze presentatie destijds
specifiek gericht op de Heineken-huisstijl en het merk en een scherpe
prijs geboden. Met succes dus!"
"Je hebt natuurlijk groen en groen. De uiteindelijke kleur hebben we in
overleg uitgekozen en het is een mooie donkere kleur groen geworden
waarin je gezien mag worden."
"Dan zou de kleding er qua design misschien iets frivoler hebben
uitgezien. Maar functionaliteit zit 'm lang niet altijd alleen in het
ontwerp. Het is een combinatie van ontwerp en materialen. Zonder de
eisen was het denk ik niet een compleet ander pakket geworden dan
het nu is. Werken in een avondjurk is nu eenmaal niet echt prettig."
"Datje als ontwerper het gebruikersdoel en dus je doelgroep uit het
oog verliest. Het is een kwestie van de juiste vertaling proberen te
maken zonder daarin door te slaan. Iets kan heel mooi zijn, maar het
hoeft nog nietje persoonlijke smaak te zijn. Als je dat niet kunt
scheiden, moetje geen ontwerper worden binnen de bedrijfs-
kledingbranche."
"Als ze me morgen hoofdontwerper maken bij Chanel, emigreer ik
direct naar Frankrijk."
"De aankleding van ziekenhuispersoneel in Eindhoven. Alles klopte:
design, stof, uitvoering. Het is een fantastisch project geweest.
Het heeft ook nog eens veel aandacht gehad in de medische vakbladen
omdat het het eerste project was waarin wij werkten met een niet
doorschijnende stof voor de verpleging."
"Ik denk persoonlijk dat het een informeel pakket is geworden watje
toch serieus moet nemen en dat is ook mijn persoonlijke beleving van
Heineken: een informeel bedrijf waar de zaken wel serieus worden
genomen."
"Enorm! Bedrijfskleding wordt steeds modieuzer. Mensen zijn verwend
en mondig geworden en laten zich niet meer zomaar iets aanmeten.
Als je in je vrije tijd in lekker zittende kleding rondloopt, mag je dat
ook verwachten als je werkkleding draagt. Tegelijkertijd wil de
medewerker er ook nog eens leuk uitzien. De tijd van 'bedachte' outfits
is echt voorbij. In de bedrijfskledingbranche houden we nauwlettend
in de gaten wat er in de mode gebeurt en als daar bruikbare ideeën
tussen zitten, 'adopteren' we die."
"Dat is altijd de doelgroep waarvoor ik op dat moment werk.
Ik kijk naar de werkomgeving van mensen en naar hun
werkzaamheden, zodat ik me een goed beeld kan vormen van de
eisen waaraan de kleding moet voldoen. De ene keer is dat in een
ziekenhuisomgeving, de andere keer in een supermarkt. En voor je
weet sta je bij Heineken op de stoep!"
Heineken
Nederlands Beheer