'Laatste der Mohikanen' wil Brand-gevoel behouden 'We praten potdorie wel over de Rolls Royce onder de Heineken-merken.' Twee visitekaartjes: 'Cees J.W. Claasen, rayonmanager, Etten-Leur' en 'C.J.W. Claasen, manager Horeca Relaties, Wijlre'. Drie dagen de eerste functie, één dag de tweede. Per 1 april werkt hij namelijk nog maar vier dagen per week. Of eigenlijk zes in plaats van zeven. Dat mag als je 55 bent. 'Een van de laatste authentieke Brand-mensen buiten Limburg' kiest zijn woorden met zorg: "Het promoten van Brand is een serieuze zaak." Waarom is het promoten van Brand zo'n serieuze zaak? Hoe ventileert u dat Brand-gevoel als rayonmanager? Wat doet u als manager Horeca Relaties? Is zo'n functie wel noodzakelijk? Hoe moet het dan verder? 25 Tekst Arno Verbaas "Omdat het ontzettend belangrijk is het Brand-gevoel te behouden. Zowel voor Heineken als voor onze klanten. De premium kwaliteit van Brand is van oudsher gekoppeld aan het familiegevoel in de brouwerij. Alle medewerkers zorgen er met elkaar voor dat die kwaliteit wordt gewaar borgd. Nu Brand is opgegaan in het grote Heineken, mag dat gevoel niet verloren gaan. Daaraan besteed ik zo veel mogelijk tijd. Eigenlijk zeven dagen per week, maar sinds 1 april is één dag voor mijn vrouw en mezelf." "In de eerste plaats door veel in de markt te zijn; dat hoort bij mijn functie. Maar er is meer. Een van de laatste stappen in de integratie van Brand is het verhuizen van onze relatiebeheerders. Die discipline zat tot nu toe in Heerlen, dichtbij het vuur, maar gaat op dit moment over naar de verschillende units. Daar ontstaan kleine hechte teams van vertegenwoordigers, verkooptelefonisten en relatiebeheerders voor enerzijds Brand en anderzijds Heineken en Amstel. Als rayonmanager heb ik daarvoor in Etten-Leur de pilot geleid. Het belangrijkste voor mij was iedereen ervan te overtuigen dat Brand zijn eigen 'smoel' in de markt moet behouden. Daarom heb ik gezegd: 'Jongens, Brand hoort bij Heineken, dat is nu eenmaal zo, en samen kunnen we daar voordeel uit halen, mits we Brand sterk neerzetten'. Alle betrokkenen hebben intensief meegewerkt en het resultaat is dat iedereen Brand serieus neemt. De integratie start nu landelijk en hopelijk gaat dat elders net zo zorgvuldig, al heb ik het angstige vermoeden dat de positie van Brand hier en daar nog wat wordt gebagatelliseerd." "In die functie, die ongeveer twintig procent van mijn tijd vraagt, reis ik het hele land door. Binnen ons bestaande relatiebestand ben ik in feite de bewaker van de 'oude normen en waarden' die bij Brand horen. Zo kan het gebeuren dat ik de ene dag bij een horecaondernemer over de vloer kom voor een opening, jubileum of andere festiviteit en de volgende dag namens de brouwerij aanwezig ben bij de diploma-uitreiking op een hotelschool. De band met de kweekvijvers van de horeca hebben we hoog in het vaandel staan. Kortom: ik kom overal waar Brand in de kijker staat of waar de relatie tussen Brand en de klant kan worden versterkt." "Zeker nog een aantal jaren. Ondernemers die van oudsher Brand tappen, waren niet blij met de overname door Heineken. Aanvankelijk was ik zelf ook sceptisch: er kon immers veel moois verloren gaan. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat de continuïteit en de kwaliteit van Brand zijn gewaarborgd, en ik zie het als mijn taak mensen daar ook van te overtuigen. Maar al voel ik me heerlijk in deze functie, ik denk wel dat ik de laatste der Mohikanen ben. Na mij is de functie van manager Horeca Relaties immers niet meer historisch gestoeld." "Ik zie voor Brand een gouden toekomst, mits haar premium kwaliteit en identiteit worden ondersteund. Daar zoeken consumenten naar. De hele organisatie moet een beetje trots worden op Brand. Natuurlijk heb ik er begrip voor datje in het westen eerder geneigd bent trots te zijn op Heineken dan op die kleine brouwerij in dat verre Wijlre. Maar we hebben het potdorie wel over de Rolls Royce onder de Heineken-merken. Ik ben er trots op dat ik die nog een aantal jaren mag promoten en verkopen." De Brand Biertapwedstrijd in Den Bosch Vers van 't Vat, april 2003

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 25