De kraanhet bier en de kraag We schrijven 1957. De heer Huisman, geboren en getogen Amsterdammer, werkt als jong elektrotechnicus bij een installatiebureau in de Nieuwe Uilenburgerstraat. Het bedrijf maakt neonreclames voor allerlei grote bedrijven en ook Heineken is vaste klant. De grootste Heineken-reclame staat, mede dankzij Huisman, op het dak van een café aan het Amsterdamse Leidseplein. Het meest getapt Heineken Anno 1964 Tekst Arno Verbaas De dia op deze pagina heeft Huisman enkele jaren later, in 1964, gemaakt. "Deze 'bewegende' neonreclame was de trots van de heer Heineken", vertelt hij. "Ik heb verschillende keren met hem om de tafel gezeten om te bespreken hoe we het technisch zouden aanpakken en in welke volgorde de verschillende delen van het tafereel moesten worden verlicht." De bouw van de immense reclame heeft heel wat uurtjes gekost. Huisman: "Van elektronica was in de verste verten geen sprake. Alles werd nog elektromechanisch bestuurd. Regelmatig stond ik achter dat bierglas; dat zat vol met neontransformatoren en magneetschakelaars en daar hing ook het hart van de installatie, de schakelwals." Het 'timen' van de bewegingen was een heel precies karweitje. "Eerst moest de tapkraan worden verlicht en vervolgens de straal die eruit komt. Daarna werd het 'glas' gevuld met gele neonlijnen, die van beneden naar boven een voor een aan moesten gaan. Daarbovenop kwam de witte schuimkraag en tot slot werden de naam 'Heineken bier' en de slogan 'Het meest getapt' verlicht", zegt Huisman. "In die tijd was een reclame als deze een technisch hoogstandje en het duurde een tijdje voor dat allemaal in de juiste volgorde en op de goede snelheid ging." Toen alles uiteindelijk soepel verliep, heeft de reclame jarenlang dienst gedaan. "Wel was in 1964 al de toevoeging 's achter Heineken verwijderd", weet Huisman. Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 22