20 Of ze willen of niet Het plan De uitdaging: Maak met je team de beste Heel Holland Helpt- commercial en win! Tekst Wilma Gertenaar We gaan ze om hun nek vallen als ze vechten als leeuwen. Maar ook op hun nek zitten als ze zich als lammeren gedragen. Het nabeschouwingsprogramma 'De Derde Helft' komt uit het Heineken Oranje House. Zo, de eerste kwalificatieduels zijn achter de rug. Maar laten we niet te vroeg juichen. Want een tweede plek in de poule maakt nog geen mooie zomer in Portugal. We hebben er immers tot de beker nog heel wat te gaan. Onder meer tegen Belarus, Tsjechië en Moldavië. Altijd lastig. Dus van lekker achterover leunen is geen sprake. Ook niet bij Heineken. Want als sponsor en Oranjefan hebben we namelijk besloten onze onvoorwaardelijke steun een andere invulling te geven. We gaan Oranje helpen. Of ze nou willen of niet. Niet in het veld, want voetballen moeten ze zelf doen. Maar vooral daarbuiten. We gaan ze naar die beker slepen, duwen, trekken, schreeuwen. We gaan ze steunen als ze stuk zitten. We gaan ze vriendelijk doch dringend verzoeken toch nog iets harder te lopen dan hun tegenstander. We gaan ze om hun nek vallen als ze vechten als leeuwen. Maar ook op hun nek zitten als ze zich als lammeren gedragen. Een stukje sponsoring nieuwe stijl, zeg maar. Dat gaan we het komende anderhalf jaar doen. Niet alleen natuurlijk, maar met alle mensen die Oranje graag in Portugal kampioen zien worden. De Heineken-medewerkers voorop. We doen dat natuurlijk niet zomaar. We hebben een plan. Een plan om alle Oranjesupporters van Nederland te mobiliseren en als twaalfde man in stelling te brengen. De grote vraag die we de Oranjesupporter stellen is: Hoe help jij? Dat vragen we via posters, artikelen in bladen als Voetbal International, Voetbal Totaal en Aanvalluh!, het lijfblad van de Oranjesupportersclub. We geven in commercials op televisie voorbeelden van fans die er hard aan werken en we hebben een internetsite, waar je je kunt inschrijven en kans maakt op mooie prijzen. Allemaal om ervoor te zorgen dat we volgende zomer niet met hoofdpijn voor de televisie zitten. Ons idee slaat aan. Dat zien we aan de reacties. Van de supporters. Maar ook van de mensen die er hun beroep van maken voetbal te verslaan. Edward van Cuilenborg, presentator van het Oranje journaal en 'De Derde Helft' op SBS6: "Het betrekken van de supporters beschouw ik als een leuke en positieve insteek. Alhoewel ik alle supporters wel wil oproepen ook te blijven zingen bij een achterstand. Wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan de Britse fans." Koert Westerman, redacteur van Voetbal International: "De campagne is een 'self fulfilling prophecy'. Dus het leeft onder de mensen, maar Heineken moet het wel even 'wakker' maken bij de Oranjesupporters. Kortom: de supporters en Heineken versterken elkaar." De eerste stap is gezet. Maar er moet nog een belangrijk punt worden geregeld. Want als je het complete Oranjelegioen in stelling wilt brengen, moetje zelf het goede voorbeeld geven. Zelf voorop lopen in de strijd. Met 5.500 collega's in Nederland moet dat kunnen. 5.500 mensen die met hun team het goede voorbeeld kunnen geven. Die als team de beste manier kunnen bedenken waarop zij Oranje willen steunen. Wij verbinden daar een prijs aan. Voor het team met het beste idee hebben wij vijftien VIP-kaarten beschikbaar voor de thuiswedstrijd Nederland-Oostenrijk op 6 september. Goed voor een ontvangst in het Heineken Oranje House, Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 20