Buffelen in de 'United States of Spain' Het land van de toreadors, de castagnetten en de Flamenco. Maar ook van Alva, Franco en Sinterklaas. Spanje, van 'half ontwikkelingsland' in 1975 tot de top in Europa anno 2003. Een land met een rijke historie, met trots, met inwoners die hechten aan de gemeenschap waarin ze wonen. En in toenemende mate aan de 'cerveza', het bier dat Heineken er brouwt. Niet alleen voor mannen Tekst Arno Verbaas Heineken Nederlands Beheer Gerrit van Loo is commercieel directeur van Heineken Espana. Na diverse commerciële functies in onder meer Afrika, Nederland en bij Heineken Export is hij sinds zes maanden gestationeerd in Spanje. "Niet het slechtste land om naartoe uitgezonden te worden", vindt hij. "Een aangenaam klimaat, een sterke cultuur en vriendelijke, hardwerkende mensen." De Spanjaarden zelf zijn erg trots op hun land. Sinds de val van het regime van Franco in 1975 heeft het land zich in hoog tempo ontwikkeld. "Spanjaarden zijn mensen die vooruit willen, die willen investeren in de toekomst", zegt Van Loo. "Ze hebben de ambitie om het morgen beter te doen dan vandaag. Op elk front, dus ook als het gaat om het werken bij Heineken." Spanje mag dan voor de buitenwereld één land zijn, 'intern' is het dat zeker niet. Gerrit van Loo: "Bij Export had ik 45 kleine landen in mijn portefeuille. Toen ik naar Spanje mocht, dacht ik: 'Ha! Eindelijk één land om me op te concentreren'. Maar wat blijkt? Spanje bestaat uit minstens evenveel verschillende gebieden, die elk hun eigen cultuur, gebruiken en mentaliteit hebben; een Catalaan heeft niets van doen met iemand uit Sevilla. In het begin dacht ik dat ik in de 'United States of Spain' was terechtgekomen. Inmiddels waardeer ik de regionale verschillen juist enorm. Elk gebied heeft zijn eigen charmes." Die verschillen komen ook tot uitdrukking in de rol die bier speelt in het leven van de Spanjaard. "Bier is in Spanje, veel meer dan in Nederland, een verfrissende dorstlesser. Het staat dichter bij frisdranken dan bij bijvoorbeeld wijn, terwijl Nederlanders bier meer zien als alcoholische drank. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het Spaanse klimaat, maar ook daarin zijn verschillen: in het koelere noorden wordt jaarlijks dertig liter bier per persoon gedronken, in het warme zuiden ruim honderd. Die hoeveelheden

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 14