Buffelen in de 'United States of Spain'
Het land van de toreadors, de castagnetten en de Flamenco. Maar ook van Alva, Franco en Sinterklaas.
Spanje, van 'half ontwikkelingsland' in 1975 tot de top in Europa anno 2003. Een land met een rijke historie,
met trots, met inwoners die hechten aan de gemeenschap waarin ze wonen. En in toenemende mate aan de
'cerveza', het bier dat Heineken er brouwt.
Niet alleen voor mannen
Tekst
Arno Verbaas
Heineken
Nederlands Beheer
Gerrit van Loo is commercieel directeur van Heineken Espana.
Na diverse commerciële functies in onder meer Afrika, Nederland
en bij Heineken Export is hij sinds zes maanden gestationeerd in
Spanje. "Niet het slechtste land om naartoe uitgezonden te worden",
vindt hij. "Een aangenaam klimaat, een sterke cultuur en
vriendelijke, hardwerkende mensen."
De Spanjaarden zelf zijn erg trots op hun land. Sinds de val van het
regime van Franco in 1975 heeft het land zich in hoog tempo
ontwikkeld. "Spanjaarden zijn mensen die vooruit willen, die willen
investeren in de toekomst", zegt Van Loo. "Ze hebben de ambitie om
het morgen beter te doen dan vandaag. Op elk front, dus ook als het
gaat om het werken bij Heineken."
Spanje mag dan voor de buitenwereld één land zijn, 'intern' is het
dat zeker niet. Gerrit van Loo: "Bij Export had ik 45 kleine landen in
mijn portefeuille. Toen ik naar Spanje mocht, dacht ik: 'Ha! Eindelijk
één land om me op te concentreren'. Maar wat blijkt? Spanje bestaat
uit minstens evenveel verschillende gebieden, die elk hun eigen
cultuur, gebruiken en mentaliteit hebben; een Catalaan heeft niets
van doen met iemand uit Sevilla. In het begin dacht ik dat ik in de
'United States of Spain' was terechtgekomen. Inmiddels waardeer ik
de regionale verschillen juist enorm. Elk gebied heeft zijn eigen
charmes."
Die verschillen komen ook tot uitdrukking in de rol die bier speelt in
het leven van de Spanjaard. "Bier is in Spanje, veel meer dan in
Nederland, een verfrissende dorstlesser. Het staat dichter bij
frisdranken dan bij bijvoorbeeld wijn, terwijl Nederlanders bier
meer zien als alcoholische drank. Dat heeft natuurlijk alles te maken
met het Spaanse klimaat, maar ook daarin zijn verschillen: in het
koelere noorden wordt jaarlijks dertig liter bier per persoon
gedronken, in het warme zuiden ruim honderd. Die hoeveelheden