Heineken Duty Free Travel Retail: Aan de voet van het WTC-gebouw op Luchthaven Schiphol taxiën de Fokkers en Boeings, klaar voor vluchten naar exotische bestemmingen of net teruggekeerd uit den vreemde. De rest van de wereld ligt hier te voet op een paar minuutjes afstand. De medewerkers van de afdeling Duty Free Travel Retail, onderdeel van Heineken Export, werken in een omgeving die nooit slaapt. Vliegen, werken, vliegen Ingewikkelde handelsverdragen f Tekst Arno Verbaas Beer can travel Bij Heineken Export zijn de Engelse termen niet van de lucht. Zo hoort het nu eenmaal in een internationaal georiënteerde organisatie. 'Duty free' wil zoveel zeggen als 'belastingvrij'; 'travel retail' gaat over de verkoop van bier aan consumenten die zakelijk of privé onderweg zijn van het ene land naar het andere. Overal waar mensen op reis zijn en belastingvrij bier kunnen kopen, zorgen zo'n 25 medewerkers, van wie de meeste Nederland als thuisbasis hebben, ervoor dat er Heineken is en dat de reiziger daarop wordt gewezen. Of hij nu een cruise maakt of een overtocht per ferry, met de auto de grens met België oversteekt of per vliegtuig de Dominicaanse Republiek aandoet. Een heel specifieke afdeling dus, die overigens wel fors bijdraagt aan de exportomzet. Brandmanager Walter van Westbroek, verantwoordelijk voor de marketing, legt uit dat de werkwijze van 'Duty Free' anders is dan die van de rest van Export. "Wij werken niet per land, maar met wereldwijde aandachtsgebieden, 'kanalen', die worden beheerd door vijf global account managers en een business development manager. Naast de verkoop van bier op ferry's en cruiseschepen, in de luchtvaart en winkels op luchthavens en in grensgebieden, houden we ons ook bezig met de verkoop aan beroepsmilitairen, diplomaten en ambassademedewerkers (die allemaal het recht hebben belastingvrij aankopen te doen) en de beroepsvaart." Sergey Pletnev, Russisch van oorsprong, is sinds kort als global account manager verantwoordelijk voor de 'Airport shops'. "Ik heb me de afgelopen twee weken grondig ingewerkt in deze functie", vertelt hij in accentloos Engels. "Binnenkort zal ik, net als mijn collega's, vijftig procent van mijn werktijd onderweg zijn. Je moet in een functie als deze wel van reizen houden. Dat is niet zo idyllisch als het lijkt: meestal is het vliegen, per taxi naar je hotel, je werk doen en weer per vliegtuig terug naar Nederland. Van de landen waar je naartoe gaat, zie je maar weinig." De global account managers worden bijgestaan door een Customer Service Team (CST) van tien medewerkers: zes commerciële mensen, die de contacten met klanten onderhouden, en vier logistieke duizendpoten, die de orders Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 10