Heineken Duty Free Travel Retail:
Aan de voet van het WTC-gebouw op Luchthaven Schiphol taxiën de Fokkers en
Boeings, klaar voor vluchten naar exotische bestemmingen of net teruggekeerd
uit den vreemde. De rest van de wereld ligt hier te voet op een paar minuutjes
afstand. De medewerkers van de afdeling Duty Free Travel Retail, onderdeel
van Heineken Export, werken in een omgeving die nooit slaapt.
Vliegen, werken, vliegen
Ingewikkelde handelsverdragen
f
Tekst
Arno Verbaas
Beer can travel
Bij Heineken Export zijn de Engelse termen niet van de lucht.
Zo hoort het nu eenmaal in een internationaal georiënteerde
organisatie. 'Duty free' wil zoveel zeggen als 'belastingvrij';
'travel retail' gaat over de verkoop van bier aan consumenten
die zakelijk of privé onderweg zijn van het ene land naar het
andere. Overal waar mensen op reis zijn en belastingvrij bier
kunnen kopen, zorgen zo'n 25 medewerkers, van wie de
meeste Nederland als thuisbasis hebben, ervoor dat er
Heineken is en dat de reiziger daarop wordt gewezen. Of hij
nu een cruise maakt of een overtocht per ferry, met de auto
de grens met België oversteekt of per vliegtuig de
Dominicaanse Republiek aandoet. Een heel specifieke afdeling
dus, die overigens wel fors bijdraagt aan de exportomzet.
Brandmanager Walter van Westbroek, verantwoordelijk voor
de marketing, legt uit dat de werkwijze van 'Duty Free' anders
is dan die van de rest van Export. "Wij werken niet per land,
maar met wereldwijde aandachtsgebieden, 'kanalen',
die worden beheerd door vijf global account managers en een
business development manager. Naast de verkoop van bier op
ferry's en cruiseschepen, in de luchtvaart en winkels op
luchthavens en in grensgebieden, houden we ons ook bezig
met de verkoop aan beroepsmilitairen, diplomaten en
ambassademedewerkers (die allemaal het recht hebben
belastingvrij aankopen te doen) en de beroepsvaart."
Sergey Pletnev, Russisch van oorsprong, is sinds kort als global
account manager verantwoordelijk voor de 'Airport shops'.
"Ik heb me de afgelopen twee weken grondig ingewerkt in
deze functie", vertelt hij in accentloos Engels. "Binnenkort zal
ik, net als mijn collega's, vijftig procent van mijn werktijd
onderweg zijn. Je moet in een functie als deze wel van reizen
houden. Dat is niet zo idyllisch als het lijkt: meestal is het
vliegen, per taxi naar je hotel, je werk doen en weer per
vliegtuig terug naar Nederland. Van de landen waar je naartoe
gaat, zie je maar weinig."
De global account managers worden bijgestaan door een
Customer Service Team (CST) van tien medewerkers:
zes commerciële mensen, die de contacten met klanten
onderhouden, en vier logistieke duizendpoten, die de orders
Heineken
Nederlands Beheer