Werven, vullen en binden manier van werken en activiteiten voor supermarkten. "Juist vanwege de grotere 'macht' van zowel ondernemer als consument bleek het veel handiger om supermarkten, de horeca en 'convenience' (zoals snackbars en kiosken) vanuit één afdeling te ondersteunen. Uiteindelijk proberen we op die manier het aandeel van bier in het drankenassortiment uit te breiden", zegt Herwin. Het spreekt voor zich dat de medewerkers van Trade Marketing op veel verschillende manieren proberen bier nóg aantrekkelijker te maken. Een aantal Trade marketeers concentreert zich daarbij op de supermarkten, andere op de horeca en weer andere op de convenience. Daarnaast wordt doorlopend onderzoek gedaan naar ontwikkelingen in de markt en koopgedrag van consumenten. En uiteraard is er veel aandacht voor de manier waarop activiteiten rond bier in de markt worden gezet. Herwin van den Berg: "Omdat we nog maar net beginnen, zijn we onze precieze werkwijze nog aan het vormgeven. Voorop staat dat we heel snel moeten kunnen inspelen op wat ondernemers - onze klanten - willen, en op de wensen van de consument. Met onze programma's proberen we te werven, vullen en binden: bier voor beide groepen relevant te maken, ervoor te zorgen dat ze loyaal worden aan onze merken en natuurlijk zo veel mogelijk bier te verkopen. Voorbeelden genoeg: in de horeca zijn we bezig het glazenassortiment af te stemmen op de wensen van ondernemers en werken we aan promoties rond tapbier. De tapbierinnovatie David willen we niet alleen in de horeca, maar ook elders gaan inzetten. Ook in de supermarkt zijn de activiteiten van de afdeling Trade Marketing zichtbaar: zo besteden we onder meer aandacht aan de positie van bier in de schappen. Het moet duidelijk zijn dat bier geen alledaags drankje is, maar een belevenis voor ondernemer en consument. Die gedachte moet Heineken als geheel slagvaardiger maken." Vers van 't Vat, maart 2003 7 I DïSTRiroon

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 7