Bier is In je favoriete café smaakt een mooi glas bier van de tap natuurlijk uitstekend. Maar is het je wel eens opgevallen datje biertje wordt geserveerd in een bijpassend glas? En heb je je ooit afgevraagd hoe de café-eigenaar aan dat glas is gekomen? Of als je 's avonds tegen sluitingstijd nog even snel een sixpack haalt in de supermarkt - ooit bij stilgestaan dat het op een bepaalde plaats in het schap staat? Nee? Op de afdeling Trade Marketing houden ze zich daarmee juist dagelijks bezig. een oelevenis Tekst Arno Verbaas De kleuraccenten aan het kantoorpand in Den Haag zijn nét niet Heineken-groen. Toch huist hier een Heineken-afdeling, die pas sinds 1 januari 2003 in een nieuwe vorm bestaat: Trade Marketing. "Let maar niet op de rommel", zegt manager Herwin van den Berg verontschuldigend. "We zijn nog niet helemaal klaar met een interne verhuizing. Nieuwe afdeling, nieuwe plek." Desondanks hangt in de gangen al heel wat promotiemateriaal voor de verschillende Heineken-biermerken. In de aan grenzende kamers heerst bedrijvigheid; de ruim twintig medewerkers overleggen druk met elkaar en de telefoon rinkelt regelmatig. Maar wat gebeurt hier eigenlijk? "Trade Marketing heeft te maken met ondernemers en consumenten", zegt Herwin van den Berg. "De ondernemer verkoopt ons bier, de consument koopt het. Ergens komen die twee samen, of dat nu in de horeca, een supermarkt of een slijterij is. En daar moet bier concurreren met andere dranken. Wij zorgen ervoor dat bier relevant blijft voor de ondernemer en de consument. Stel dat uit onderzoek blijkt dat consumenten een koud biertje willen drinken bij de chips. Dan zorgt Heineken voor een koelkast in de supermarkt, zodat de ondernemer gekoeld bier in het assortiment heeft en meer omzet kan maken. Wat dat betreft zitten we precies tussen Marketing en Verkoop. Enigszins gechargeerd: Marketing concentreert zich op één merk bier, Verkoop houdt zich bezig met de bierwensen van één bepaalde klant en Trade Marketing met de hele categorie bier." Macht Tussen Heineken en de consument zit dus de ondernemer, bijvoorbeeld de café-eigenaar van wie, of de supermarkt waarbij een consument zijn bier koopt. Herwin van den Berg: "Ondernemers stellen zich steeds professioneler en zakelijker op. Daarom is het belangrijk dat we ons onderscheiden van concurrenten. Trade Marketing ondersteunt Verkoop in dat streven. We moeten de klant goed begrijpen, maar ook de klant van de klant, de consument dus. En die schaft zijn bier tegenwoordig niet meer aan op een vaste plaats. Hij 'zapt', koopt wanneer het uitkomt." De afdeling Trade Marketing is eigenlijk voortgekomen uit de Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 6