vragen aan... de lezer van Vers van 't Vat In december 2002 voegden wij een enquêteformulier bij Vers van 't Vat. In ons enthousiasme vroegen wij u het hemd van het lijf. Maar toen het formulier eenmaal onderweg was, gingen we twijfelen. 'Veel te veel vragen?' 'Zou er iemand zijn die tussen de kerstkalkoen en de oliebollen aan zijn werk denkt, laat staan aan het personeelsblad?' Al met al werd tien procent van de formulieren aan ons teruggestuurd. Uw antwoorden geven ons inzicht in wat de lezer vindt van Vers van 't Vat. Hieronder tien vragen met de meest opvallende antwoorden. 1. Welk rapportcijfer geeft u Vers van 't Vat als personeelsblad? 2. Waarom leest u Vers van 't Vat? 3. Welke vaste rubriek leest u? 4. Wat vindt u van het uiterlijk van het blad? 5. Met welk week-of maandblad zou u Vers van 't Vat vergelijken? 6. Over welke onderwerpen wilt u meer lezen in Vers van 't Vat? 7. Aan welke onderwerpen mag minder aandacht worden besteed? 8. Heeft u verder nog suggesties voor Vers van 't Vat? 9. Tot welke leeftijdscategorie behoort u? 10. Hoeveel personen bij u thuis lezen Vers van 't Vat? Tekst Wilma Gertenaar Veruit de meesten van u geven Vers van 't Vat een 8. Eén invuller vindt het slechts een 1 waard. En toch nog 24 mensen komen tot een 10. U leest VVV met name voor de achtergronden bij het Heineken- nieuws en om meer te weten te komen over nieuwe ont wikkelingen. Daarbij moet worden aangemerkt dat actieve medewerkers meer naar nieuwe ontwikkelingen kijken en anders-actieven meer naar achtergronden. Het meest gelezen worden de nieuwsitems, de Reportage, de rubriek Persoonlijk en Geachte Consumentenservice. Ook de foto's uit de oude doos mogen zich in een grote populariteit verheugen. De strip Hein Ken wordt het minst gelezen en over de Momentopname en het Biermoment bent u ook niet echt enthousiast. U bent tevreden met het uiterlijk van Vers van 't Vat, met een kleine aantekening: het mag allemaal iets minder uitbundig. Dat past beter in het beeld dat u nu van Heineken hebt. De reacties op deze vraag lopen nogal uiteen. Van Privé, Eigen Huis en Tuin, Carp, de Volkskrant en Vrij Nederland tot Kampioen, Elle, Vogue en zelfs Playboy. (We hopen maar dat het bij die laatste om de artikelen gaat.) De opsomming is bijna eindeloos en er is geen lijn in te ontdekken. Blijkbaar beleven alle lezers Vers van 't Vat weer op een andere manier. Hierbij wordt het buitenland het meest genoemd. U vindt dat Vers van 't Vat te weinig aandacht besteedt aan de internationale vestigingen van Heineken. Verder is er vraag naar nieuwe ontwikkelingen. Over marketing zijn de meningen verdeeld: meer marketing, minder marketing - dat houdt elkaar in balans. Verder wilt u meer zien over mensen, over productie, over 's-Hertogenbosch, Brand Bierbrouwerij, de regio's en andere afdelingen in het algemeen. Wij concluderen hieruit dat onze lezer wel geïnteresseerd is in de totale Heineken-gemeenschap, maar in het personeelsblad vooral zoekt naar herkenning. Hierin bent u vrij duidelijk: minder management, minder feestjes, minder nadruk op successen, ook eens een 'uitglijer', en minder foto's. U wilt meer nieuwe ontwikkelingen, doelen en strategieën, maar u wilt ook minder management. Hier zoeken wij nog naar een creatieve oplossing. U geeft talrijke suggesties, wij een bloemlezing: Heineken- sportuitslagen, lay-out minder streperig, minder afkortingen, meer bladzijden, puzzel, financiële achtergronden, andere kleur omslag, meer kritische benadering, beetje zelfkritiek, meer over Heineken-clubs. Veruit de meeste mensen die de enquête invulden zijn tussen de 31 en 50 jaar oud. Meestal wordt WV thuis door twee personen gelezen: natuurlijk de partner, maar ook zoons, dochters en zelfs buren blijken geïnteresseerd. Met recht een gevarieerd lezerspubliek. Tot slot: we zijn op dit moment bezig uw opmerkingen en suggesties te verwerken in de bladopzet. U hoort en ziet in het volgende nummer meer van ons. 4 Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 4