Consumentenservice
Dagelijks ontvangen Rose, Anja, Nel en Theo van Bureau Consumentenservice in
Zoeterwoude stapels brieven met vragen, ideeën, opmerkingen en verzoeken van
onze consumenten. Voor de rubriek 'Geachte Consumentenservice' zoeken zij in
samenwerking met de redactie van Vers van 't Vat de leukste inzending(en) voor
publicatie uit.
wioètr mdar
de eerste
vercbepi^ö.
TAKING
UEINEKEM
TO THE
NEXT
LÉVÉL
door Peter de Wit
'kt helê
kltué laoor
Geachte heer of mevrouw,
Als Heineken-aandeelhouder volg ik de 'ups en downs' van de
bierbrouwers en van Heineken in het bijzonder. In Engeland
wonende, bezoek ik ongeveer zes tot zeven keer per jaar
Nederland en drink dan regelmatig in een café of op een terras
een 'pilsje'. Bij voorkeur een merk uit de Heineken-familie. Het is
echter hoogst irritant dat de meeste Nederlandse 'tappers' er
maar een slag naar slaan en dat de meeste biertjes op een blad
totaal verschillend van inhoud zijn met schuimkragen die
'centimeters' verschillen en voor tachtig procent in het nadeel
van de klant. Met name wanneer glazen worden gebruikt die
breed van boven en nauw van onderen zijn, krijg je in Nederland
in de meeste gevallen meer schuim dan bier voor je geld. Als het
kan, bestel ik daarom meestal een flesje of vraag om een voller
glas (de meeste kelners kijken je dan aan of ze water zien
branden!) zodat ik door de Nederlandse horeca niet word
afgezet. Veel Nederlandse en buitenlandse vrienden ervaren
het ook zo en net als ik zien ze het als een groot minpunt voor
de Nederlandse horeca. Dit is uiteraard niet de schuld van
Heineken of een van de andere brouwers, maar wellicht kan
Heineken een rol spelen in verbeteringen, zodat de klant de
juiste maat voor zijn geld krijgt. Mijn voorstel/suggestie is dat
Heineken als toonaangevende brouwer een actie in Nederland
gaat voeren en 'tappers' instrueert zodat in ieder geval het
Heineken/Amstel bier in de juiste maat wordt geschonken.
Dit kan duidelijk voordelen opleveren en klanten trekken naar
Heineken-cafés. Bij Heineken altijd een vol glas! Ik zou er in
ieder geval een omweg voor maken!
Bureau Consumentenservice antwoordde hierop:
Vriendelijk dank voor uw mailbericht. Wij hebben het bericht
doorgestuurd naar onze afdeling Marketing. Zij doen er alles
aan om een goed glas bier te laten serveren in iedere bar en
op ieder terras. Zo hebben alle café-eigenaren een gratis
tapcursus aangeboden gekregen en is er een video met
tapinstructies voor het horecapersoneel. Uiteraard doen we
daarbij het dringende verzoek onze merkglazen te gebruiken.
Vers van 't Vat, maart 2003 25