11:30 13:30 14:00 09:00 11:00 maar drink bier', luidt een van de spreuken die op het plafond is geschilderd. Via de keuken, Bertrums' kantoor (met een reusachtige Heineken-reclame aan de muur) en het nu nog gesloten winkeltje, komen we terecht in een kleine, ronde ruimte. Hier is overduidelijk gehakt en gebroken. Er liggen nog wat stukken gifgroene vloerbedekking, een deel van de muren is zwart afgewerkt en ook hier staat een met koper bewerkte bar, maar verder is overal ruw beton zichtbaar. "Dit wordt onze Bossche Kamer", vertelt Bertrums. "Tot voor kort was dit de vip-ruimte. We verbouwen 'm nu tot ontvangstruimte voor kleine gezelschappen. In mei moet-ie klaar zijn. Een hele verbetering, vind ik. Van de oorspronkelijke kleuren zwart en goud kreeg ik de kriebels." Vanmiddag zijn eigenaars en bezoekers van twee Amstel-cafés te gast in Den Bosch. De Amstel-taveerne is te klein voor het gezelschap; vandaar dat de tafels in de Cambrinuskelder bezaaid liggen met Amstel-viltjes. De eerste gasten stommelen rumoerig binnen ("Uit het mooiste café van Geldermalsen - nee, van Nederland!") en strijken neer aan een lange tafel in de hoek. Emiel, Leon en Petra voorzien hen meteen van een schuimend glas Amstel of een ander drankje naar keuze. Het verwachte aantal Leusdense gasten valt wat tegen: van de ruim veertig aangemelde deelnemers zijn er maar twaalf komen opdagen. "De rest lustte ineens geen bier meer", luidt het excuus van een oudere man met wandelstok. Jan Bertrums heet iedereen welkom en neemt het verloop van de middag door. Na de rondleiding is er de gebruikelijke 'productconfrontatie' (opgewonden geroezemoes), maar eerst wordt de bedrijfsfilm vertoond. En dan is het aan de vier rondleiders van vandaag, die eigenlijk hadden gerekend op een grotere groep bezoekers, maar vanmiddag hun aandacht kunnen richten op minder mensen. De beeltenis van Cambrinus, de 'koning van het bier' waaraan de Cambrinuskelder zijn naam dankt, kijkt van achter de lange bar neer op wat zich hier afspeelt. Hij heeft al heel wat feesten, recepties en ontvangsten voorbij zien komen. Maar er gebeurt hier meer. "Natuurlijk moet alles er hier piekfijn uitzien als over een paar uur onze gasten komen", zegt Jan. "Daarnaast overleggen we regelmatig met elkaar over de aanpak van komende evenementen. Dat kunnen ontvangsten zijn, maar ook beurzen, waarop wij regelmatig met een stand staan." Leon vult aan: "En wat dacht je van de praktische kant: we houden bijvoorbeeld de administratie bij van aanvragen voor rondleidingen, kopen etenswaren en drankjes, onderhouden onze Heineken-dubbeldekker en roosteren onze 25 oproepkrachten, de rondleiders, in." Het domein van de afdeling Ontvangsten bestaat uit meer dan alleen de Cambrinuskelder met zijn vele houten tafeltjes, donkere houten plafondbalken en gepleisterde muren vol afbeeldingen van de bierproductie in vervlogen tijden. Jan Bertrums opent een deur met gekleurde glazen ruitjes en laat de Amstel-taveerne zien. De ruimte doet, met zijn met koper afgewerkte bar vol Amstel-neon en kunstzinnige aankleding, nog het meest denken aan een trendy grand café. 'Prijs water, Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 20