RSI-campa af ge Afgelopen jaar heeft Heineken binnen de Nederlandse vestigingen een RSI-preventie- campagne gehouden. Medewerkers werden via voorlichtingssessies, informatiebrochures, posters en zogenoemde tafelkaarten op de hoogte gebracht van wat RSI precies is en hoe je het kunt voorkomen. In januari 2003 werd het project afgerond en kreeg vijf procent van de doelgroep, de beeldschermwerkers, een evaluatie-enquête toegestuurd. Wat vonden zij van de campagne? En nog belangrijker: hoe gaat Heineken in de toekomst meten of het aantal medewerkers met RSI-klachten af- of toeneemt? We vroegen het RSI-projectmanager Huib Hezemans. Cijfers vergelijken Afwisselen "De campagne is goed verlopen", vertelt Huib Hezemans. "Om enkele cijfers te noemen: we hebben in totaal 151 voorlichtingssessies gehouden, waar 1922 mensen naartoe zijn geweest. Dat is 77 procent van het totaal aantal genodigden. 211 mensen met klachten zijn opgespoord en benaderd door de Arbodienst. Uit de teruggestuurde enquêteformulieren blijkt dat de meeste deelnemers de campagne nuttig vonden. Sommige mensen konden er niet veel nieuwe elementen in ontdekken of vonden onze RSI-aanpak overdreven. De ge middelde waardering was een zeven." "Voor ons als projectteam zit de preventiecampagne erop. Wij geven het estafettestokje door aan de organisatie zelf. Alle nieuwe beeldschermwerkers die bij Heineken binnenkomen, krijgen via P&O de RSI-brochure uitgereikt. En van tijd tot tijd organiseert P&O voor die groepen nieuwe voorlichtingssessies. Daarnaast wordt er binnen de organisatie met ingang van dit jaar structureel gemeten hoeveel mensen er binnen Heineken last hebben van RSI. Dat werd tot nu toe nooit eerder gedaan Heineken Nederlands Beheer en daarom leek het eerste cijfer in 2002 meteen erg hoog. Pas vanaf dit jaar kan Heineken cijfers met elkaar vergelijken en bekijken of het aantal medewerkers met RSI in vergelijking met 2002 af- of toeneemt en, zonodig, actie ondernemen." Over de preventie in de toekomst kan Huib Hezemans kort zijn. "Veel mensen zijn te afwachtend naar Heineken toe. Maar de verantwoordelijkheid voor RSI ligt niet alleen bij Heineken. Medewerkers die klachten hebben, kunnen ook zelf nagaan of ze eenzijdig beeldschermwerk vaak genoeg kunnen afwisselen met andere taken en eventueel daarover een gesprek aangaan met hun direct leidinggevende. Heineken neemt daarnaast ook haar verantwoordelijkheid om RSI te voorkomen. Want voorkomen is nog altijd beter dan genezen." Wie meer wil weten over RSI en hoe je het kunt voorkomen, kan kijken op de speciale RSI-website op het BrowseHuis (onder Personeel Organisatie). Deze wordt regelmatig aangevuld met nieuwe informatie. Tekst Marguerite de Ruijter

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 12