DOL-fijn als een vis in het water
Vrijheid in verpakken
Begin dit jaar is binnen Heineken de uitrol van het DOL-fijn-
project begonnen. 'DOL' staat in dit geval voor 'Data op locatie'.
Doel van dit omvangrijke project is de afdeling Expeditie Horeca
binnen driekwart jaar volledig te automatiseren. "Inmiddels zijn,
na een anderhalfjaar durende pilot bij Heineken Brouwerijen
Groningen, alle noodzakelijke hobbels genomen", vertelt project
stuurgroeplid Fred Klein Hemmink. "Heineken wordt als
leverancier betrouwbaarder en tegelijk schaffen we de huidige
pakbon af. In plaats daarvan voeren we gegevens direct in het
systeem, waardoor we minder fouten maken. Onze klanten
krijgen een geprint afleverdocument.
Dat printen gebeurt trouwens 'on the road'; momenteel worden
ruim 340 vrachtwagens voorzien van een printer. Verder worden
ze uitgerust met een handscanner, waarmee we retourgoederen
kunnen scannen. Heineken is de eerste leverancier in de horeca
die op die manier werkt. De uitstraling die we naar onze relaties
hebben, wordt een stuk professioneler."
Deze maand ontving de redactie weer een aantal originele
foto's, ingezonden door (oud-)collega's of consumenten,
gemaakt in verschillende landen.
Deze foto is in Kyrgysztan gemaakt door de broer van
Christa Schröder-de Beaufort.
René Polfliet van Proseco maakte deze foto tijdens zijn vakantie in
Costa Rica. Heineken heeft recent haar belangen in Costa Rica, samen
met haar lokale partner FIFCO, behoorlijk uitgebreid. Een van de lokale
biermerken is Imperial en Heineken heeft daarin nu een belang.
Vers van 't Vat, februari 2003 9
Regering en bedrijfsleven hebben voor de derde keer afspraken
gemaakt over de manier waarop we in Nederland met verpak
kingen moeten omgaan. Deze afspraken zijn vastgelegd in een
convenant. Zo is afgesproken dat er voor bier, frisdrank en water
navulbare verpakkingen moeten blijven en dat de invoering van
nieuwe eenmalig bruikbare verpakkingen beperkt blijft.
Wanneer een brouwer bijvoorbeeld meer dan twee procent van
zijn productie voor de Nederlandse markt wil verpakken in
bierflessen voor eenmalig gebruik, dan moet hij met een
milieuanalyse aantonen dat hij met deze verpakking het milieu
niet zwaarder belast dan met hervulbare flesjes. Voor frisdrank
en waterverpakkingen van 0,5 liter of meer gelden dezelfde
regels. Het bedrijfsleven maakt deze afspraken om zoveel
mogelijk vrijheid te houden in de verpakkingsmogelijkheden
en zo zorgvuldig mogelijk om te gaan met het milieu.