DOL-fijn als een vis in het water Vrijheid in verpakken Begin dit jaar is binnen Heineken de uitrol van het DOL-fijn- project begonnen. 'DOL' staat in dit geval voor 'Data op locatie'. Doel van dit omvangrijke project is de afdeling Expeditie Horeca binnen driekwart jaar volledig te automatiseren. "Inmiddels zijn, na een anderhalfjaar durende pilot bij Heineken Brouwerijen Groningen, alle noodzakelijke hobbels genomen", vertelt project stuurgroeplid Fred Klein Hemmink. "Heineken wordt als leverancier betrouwbaarder en tegelijk schaffen we de huidige pakbon af. In plaats daarvan voeren we gegevens direct in het systeem, waardoor we minder fouten maken. Onze klanten krijgen een geprint afleverdocument. Dat printen gebeurt trouwens 'on the road'; momenteel worden ruim 340 vrachtwagens voorzien van een printer. Verder worden ze uitgerust met een handscanner, waarmee we retourgoederen kunnen scannen. Heineken is de eerste leverancier in de horeca die op die manier werkt. De uitstraling die we naar onze relaties hebben, wordt een stuk professioneler." Deze maand ontving de redactie weer een aantal originele foto's, ingezonden door (oud-)collega's of consumenten, gemaakt in verschillende landen. Deze foto is in Kyrgysztan gemaakt door de broer van Christa Schröder-de Beaufort. René Polfliet van Proseco maakte deze foto tijdens zijn vakantie in Costa Rica. Heineken heeft recent haar belangen in Costa Rica, samen met haar lokale partner FIFCO, behoorlijk uitgebreid. Een van de lokale biermerken is Imperial en Heineken heeft daarin nu een belang. Vers van 't Vat, februari 2003 9 Regering en bedrijfsleven hebben voor de derde keer afspraken gemaakt over de manier waarop we in Nederland met verpak kingen moeten omgaan. Deze afspraken zijn vastgelegd in een convenant. Zo is afgesproken dat er voor bier, frisdrank en water navulbare verpakkingen moeten blijven en dat de invoering van nieuwe eenmalig bruikbare verpakkingen beperkt blijft. Wanneer een brouwer bijvoorbeeld meer dan twee procent van zijn productie voor de Nederlandse markt wil verpakken in bierflessen voor eenmalig gebruik, dan moet hij met een milieuanalyse aantonen dat hij met deze verpakking het milieu niet zwaarder belast dan met hervulbare flesjes. Voor frisdrank en waterverpakkingen van 0,5 liter of meer gelden dezelfde regels. Het bedrijfsleven maakt deze afspraken om zoveel mogelijk vrijheid te houden in de verpakkingsmogelijkheden en zo zorgvuldig mogelijk om te gaan met het milieu.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 9