'De Engelsman is een veeleisende sophisticatedbierdrinker, Drie weken Uiteraard wordt Heineken ook in de cafés en pubs verkocht. "We introduceren het nieuwe bier eerst in de zes grootste Britse steden", meldt Leslie Meredith. "Pas later gaan we ook horecagelegenheden in de rest van het land bezoeken. Desondanks bereiken we op deze manier meteen al vijfenzeventig procent van onze potentiële doelgroep." De verwachtingen bij het team dat Heineken in de UK op de markt zet, zijn hooggespannen. De voortekenen zijn goed: er is gedegen onderzoek verricht, consumenten zijn enthousiast. "Negentig mensen hebben de afgelopen periode keihard gewerkt", vertelt Rob Marijnen. "In zes maanden hebben we een organisatie opgebouwd die staat als een huis. Daarnaast zijn we HNS veel dank verschuldigd voor de ondersteuning tijdens het hele proces." Toch zijn er ook punten van zorg. Doron Wijnschenk: "De Engelse biermarkt is voortdurend in beweging. We zullen snel moeten inspelen op veranderingen om concurrerend te blijven. Daar zijn we nog niet zo goed in. Bedenk wel: al ons bier komt van overzee; het wordt voornamelijk gebrouwen in Den Bosch en Zoeterwoude en wordt vervolgens verscheept. Voor onze markt zit er drie weken tussen het plaatsen van een order en aflevering bij de klant, terwijl dat in praktijk binnen vierentwintig uur moet kunnen. Onze doorlooptijd moet dus korter. De klant wacht niet op ons." Vers van 't Vat, februari 2003 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 7