Ruim dertig jaar hebben ze er op moeten wachten. Nu is de tijd rijp. Na drie jaar voorbereiding en onderzoek naar de markt en de consument is de kogel door de kerk: de Engelse bierdrinker krijgt Heineken voor zijn kiezen. Vanuit het kantoor van Heineken UK in Londen geven vier betrokkenen hun visie. Omslag Bus Heineken vervangt Heineken door Heineken Tekst Arno Verbaas De eerste vraag is natuurlijk: dronk die Engelsman niet allang Heineken? "Jawel", zegt Rob Marijnen, general manager Heineken UK. "Maar niet het bier dat in Nederland en in de rest van de wereld wordt gedronken. De Engelse Heineken-variant heeft een veel lager alcoholpercentage: 3,4 in plaats van de gebruikelijke 5 procent. Toen we ons bier ruim dertig jaar geleden in Engeland introduceerden, waren de alcoholaccijnzen extreem hoog. Hoe meer alcohol, hoe duurder je drankje. Daarnaast dronken de Engelsen veel liever hun traditionele 'ale' en 'stout' en daarin zit veel minder alcohol dan in lagerbier." Inmiddels zijn de tijden veranderd. De Engelsen zijn, naast hun laagalcoholische 'standard beer', gewend geraakt aan 'premium beer'; bier dat op het Europese vasteland al jaren wordt gedronken. "Engelsen die een weekendje naar Amsterdam komen, weten dat onze Nederlandse Heineken lekkerder is dan de hunne", beweert Marijnen. "En vakantievierders op bijvoorbeeld Ibiza drinken niet anders dan dat. Een groot deel van onze doelgroep wordt dus al regelmatig met 'echt' Heineken bier geconfronteerd." Er is echter nog een goede reden de Engelse consument juist nu zijn vertrouwde Heineken af te pakken en hem er de onze voor terug te geven. Doron Wijnschenk, logistics manager, legt uit: "Heineken werd tot nu toe in licentie verkocht door Whitbread. Dat bedrijf is een jaar of vier geleden overgenomen door een van onze concurrenten, Interbrew. Dit jaar loopt de licentie af en het leek ons niet handig die te verlengen. Daarom besloot Heineken zelfstandig in de UK van start te gaan. En omdat we Desondanks zal de Engelse bierdrinker ervan moeten worden overtuigd dat Heineken zich kan meten met de andere 'premiums' in de markt. Leslie Meredith, marketing manager, verwacht dat dat lastig wordt, maar niet ondoenlijk. "De Engelsman is een veeleisende, 'sophisticated' bierdrinker, die heel goed weet dat Heineken waterig bier verkoopt. Nog wel", vertelt ze. "Aan de andere kant weet hij immers ook dat Heineken veel lekkerder bier kan brouwen. We zullen dus vooral moeten werken aan een omslag in gedachtegang. Onze boodschap is dat we ons bier eerst overal ter wereld hebben getest, dat iedereen er gek op is en dat het nu geschikt is voor de Engelse markt." De komende tijd wordt Engeland overspoeld door een grote media- en winkelcampagne om het 'nieuwe' Heineken onder de aandacht te brengen. John Ricketts, die namens Heineken UK het team leidt dat ervoor zorgt dat het bier in de schappen van de winkels terechtkomt, kan erover mee praten. "De consument kan er niet omheen dat Heineken een 'turn' heeft gemaakt. Van superstore tot winkel-om-de-hoek, overal moet Heineken als het ware uit het schap springen. Dat doel bereiken we door onder meer nieuwe verpakkingsmethoden: een opvallend gevormd blik, 'shiny' karton. We introduceren vijftien van onze verschillende verpakkings- vormen. Dat lijkt heel wat, maar concurrerende merken hebben vaak een veelvoud daarvan op de markt gebracht. Verder hebben we de afgelopen maanden met een speciaal verbouwde Heineken-bus een tour langs grote supermarkten gemaakt. In de bus konden mensen alvast echt Heineken bier proeven. ons merk wereldwijd op dezelfde manier willen positioneren. Ze stonden ervoor in de rij!" 6 Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2003 | | pagina 6